Sprzedajemy samochód – dodać zdjęcia do ogłoszenia czy nie?
20 listopada 2017 AutoFanatyk 1 Comment
Co jakiś czas każdy z nas staje przed potrzebą zmiany samochodu na nowy i koniecznością sprzedaży starego auta. Często, szczególnie w przypadku pojazdów starszych, właściciele chcą to zrobić jak najszybciej i jak najłatwiej. W efekcie wystawiają ogłoszenia bez zdjęć. Czy faktycznie się to opłaca?
Ile będzie Cię kosztowało wykonanie zdjęć do ogłoszenia?
Na dzień dzisiejszy praktycznie wszyscy posiadają aparat fotograficzny, którym w ciągu dnia można zrobić zdjęcia o jakości wystarczającej do ogłoszenia. Mamy je w telefonach. Jedne czego potrzeba to 20-40 min naszego czasu na zrobienie zdjęć. Dobrym zwyczajem jest wykonanie zdjęć ze wszystkich stron pojazdu. Przód, tył, boki lewy, bok prawy. Bardzo ładnie wychodzą zwykle zdjęcia po przekątnej pojazdu (4 zdjęcia). Ponadto ok. 2 zdjęcia wnętrza. Ewentualnie bagażnik i silnik.
Powyższy zestaw to, taki jaki, robią profesjonaliści w branży samochodowej – handlarze, komisy i dealerzy. Biorąc pod uwagę, że żyją z tego – wiedzą jak dobrze sprzedawać.
Oczywiście jeśli samochód jest czysty na zewnątrz i posprzątany w środku, to wykonane przez nas zdjęcia będą bardziej zachęcające dla nowego nabywcy. Doliczmy na to jeszcze godzinę oraz ok. 50 zł, jeśli jedziemy na myjnie i odkurzymy samochód.
Ile tracisz nie dodając zdjęć w ogłoszeniu sprzedaży?
Załóżmy, że dodałeś/aś jednak ogłoszenie bez zdjęć w jednym z serwisów ogłoszeniowych. Czy wiesz, jak wygląda Twoje ogłoszenie na tle ogłoszeń dodanych przez inne osoby prywatne, komisy i salony sprzedaży? Tak, bez zdjęć wygląda bardzo ubogo, ale przecież Twoim celem nie jest piękne ogłoszenie tylko sprzedaż.
Zobaczmy zatem jakie zainteresowanie wzbudzają oferty ze zdjęciami i bez nich.
Badaliśmy średnią ilość otwarć pojedynczego ogłoszenia, w 3 grupach cenowych:
- Samochody w cenie od 2 000 – 9 000,99 zł
- Samochody w cenie od 10 000 zł – 24 999,99 zł
- Samochody w cenie od 25 000 zł
W każdej z grup ilość otwarć bez zdjęcia została sprowadzona do 1 dla poprawy czytelności.
Widzimy tutaj, że w przypadku samochodów najtańszych w zestawieniu, dodanie zdjęć powoduje średni wzrost otwarć ogłoszenia ponad 8 razy. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że bardzo duża ilość samochodów w tym przedziale cenowym jest już w bardzo słabym stanie wizualny i niedodanie zdjęć może być traktowane jako próba ukrycia tego faktu przez sprzedającego.
Dla samochodów w przedziale 10 000 do 25 000 zł dodanie zdjęcia do oferty skutkuje ponad trzykrotnym wzrostem ilości otwarć ogłoszenia. W tym przedziale osoby szukają najczęściej konkretnych modeli samochodów i są bardziej skłonne do otwarcia ogłoszenia pomimo braku zdjęcia. Oczywiście jeśli inne parametry są zgodne z oczekiwaniami (rocznik, przebieg, silnik, cena). Nie zmienia to faktu, że ogłoszenia ze zdjęciami są wielokrotnie bardziej skuteczne.
Przy pojazdach droższych od 25 000 zł zdjęcia ponownie odgrywają jeszcze większą rolę. Jeśli ktoś ma wydać taką kwotę, może pojechać po samochód na drugi koniec Polski, jeśli będzie warto. Jak ma ocenić czy warto, skoro w ogłoszeniu nie ma zdjęć pojazdu? Czy sam pojechałbyś z Warszawy do Gdańska nie widząc samochodu, po który jedziesz? Wzrost zainteresowania po dodaniu zdjęć jest średnio dziesięciokrotny.
Warto pamiętać, że nie uwzględniamy tutaj jakości dodanych zdjęć tylko sam fakt ich obecności w ogłoszeniu. Zwykle jednak osoby dodające droższe pojazdy wkładają więcej uwagi w zrobienie dobrych zdjęć.
Oglądalność ogłoszenia to nie wszystko!
Okazuje się, że w parze z ilością otwarć idzie także wzrost osób, chcących sprawdzić numer telefonu i skontaktować się ze sprzedającym.
Ponownie przyjęliśmy, że ogłoszenie bez zdjęcia mają wartość 1. Wyeliminowaliśmy z prezentacji grupy pojazdów w cenie powyżej 25 000 zł ponieważ w ich przypadku praktycznie nie mieliśmy prób kontaktu z wystawiającymi, a co za tym idzie wzrost przekraczał 100x i zaburzałby wykres w najpopularniejszych grupach.
Widzimy tutaj, że w przypadku pojazdów z najtańszej grupy w zestawieniu. Chęć kontaktu ze sprzedającym wystawiającym ogłoszenie ze zdjęciem jest trzykrotnie wyższa niż w przypadku ofert bez zdjęć.
Jeszcze ciekawiej wygląda sytuacja w przypadku pojazdów droższych, gdzie w przedziale aut od 10 000 do 25 000 zł dodanie zdjęć zwiększa ponad pięciokrotnie ilość zapytań o telefon sprzedającego.
No więc, warto czy nie warto, zrobić i dodać zdjęcia do ogłoszenia motoryzacyjnego?
Tak jak liczyliśmy na początku zrobienie zdjęć i umycie samochodu to maksymalnie 1,5h i około 50 zł na mycie z odkurzaniem. Osoby, które długo nie mogą sprzedać samochodu zwykle zaczynają obniżać cenę. W przypadku samochodów najtańszych zwykle pierwsza obniżka ceny w ogłoszeniu to ok. 200-500 zł, w drugim przedziale zwykle już ok. 500 – 1000 zł. Przy droższych zwykle jeszcze więcej.
Odpowiedz sobie na pytanie. Czy gdyby udało Ci się uniknąć choć jednej takiej obniżki przed sprzedażą zrobiłbyś zdjęcia i dodał/a je w ogłoszeniu? Może gdyby odzew na ogłoszenie był większy nie schodziłbyś tak szybko z ceny?
Artykuł powstał przy współpracy i w oparciu o dane z serwisu ogłoszeniowego Sprzedawacz.pl
Ucando
21 listopada 2017 - 10:35
Dodawanie zdjęć samochodu do ogłoszenia powinno być w pewien sposób nakazane. Fakt jest taki że po samochód za 2-4 tysiące złotych raczej nikt nie jedzie pół Polski, ale z drugiej strony warto wcześniej widzieć co dokładnie jedzie się oglądać.