Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Najważniejsze fakty na temat automatycznej skrzyni biegów

21 grudnia 2016 AutoFanatyk 0 Comments

Dla początkujących nauka obsługi manualnej skrzyni biegów jest trudna. Od wielu lat Europejczycy naśmiewają się z Amerykanów, że nie potrafią jeździć samochodami z taką skrzynia biegów. Natomiast polscy kierowcy coraz śmielej sięgają po auta z automatyczną skrzynią biegów, a tak naprawdę, automatem też trzeba się nauczyć jeździć.

W tym celu warto poznać tryb pracy automatycznej skrzyni biegów. Dźwignie zmiany biegów montowane są w aucie w dwóch miejscach. W większości amerykańskich aut taka dźwignia znajduje się przy kierownicy, zatem aby wybrać tryb pracy należy pociągnąć dźwignię do siebie żeby ustawić w odpowiedniej pozycji. Natomiast w autach produkowanych w Japonii i Europie dźwignia zmiany biegów znajduje się między siedzeniem kierowcy i pasażera. Żeby zmienić tryb pracy trzeba nacisnąć kciukiem przycisk zwalniający zabezpieczenie. Ponadto od 1965 roku we wszystkich autach amerykańskich, które posiadają automatyczną skrzynię biegów – biegi muszą być w kolejności P R N D L. Ma to na celu zapobiegać pomyłek trybu jazdy do przodu z trybem jazdy do tyłu. Warto dodać, że nowoczesne samochody wyświetlają aktualny tryb pracy na desce rozdzielczej. Automatyczne skrzynie biegów są zazwyczaj czterobiegowe, jednak jak wiadomo, im lepszy, droższy i bardziej luksusowy samochód, tym więcej biegów. Wyróżnia się pięć trybów pracy automatycznych skrzyni biegów:

  1. P – PARK – tryb parkowania, który jest wykorzystywany w trakcie postoju pojazdu. Dodatkowo jest to pozycja, w której można uruchomić samochód. Auta sprzedawane w Stanach są dodatkowo wyposażone w blokadę, które uniemożliwia zmianę z pozycji PARK na inną bez trzymania naciśniętego hamulca nożnego.
  2. R – REVERSE – tryb cofania, który wymaga całkowitego zatrzymania się i naciśnięcie hamulca nożnego – tak samo jak w manualnych skrzyniach biegów.
  3. N – NEUTRAL – bieg jałowy, odpowiednik luzu w manualnej skrzyni. Jest to drugi tryb, który umożliwia uruchomienie samochodu.
  4. D – DRIVE – tryb pracy, czyli jazda do przodu. Wybierając ten tryb auto powoli ruszy do przodu.
  5. 1, 2, 3, L – jest to blokada konkretnego biegu, co pozwala na jazdę w trudnym terenie.

Obecnie jest coraz więcej elektroniki i zautomatyzowania w nowoczesnych samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów, które wyposażane są w tryby do jazdy ekonomicznej, zimowej czy sportowej. Te najnowsze modele są w stanie nauczyć kierowcę odpowiedniego stylu jazdy. Służą do tego również aplikacje takie jak Finder Online do monitorowania GPS pojazdów i analizy stylu jazdy. Zazwyczaj kierowcy, którzy przyzwyczaili się do jazdy automatem, rzadko kiedy decydują się na zakup auta z manualną skrzynią biegów. Najczęściej zalety automatów docenia się stojąc w korkach, ponieważ nie trzeba nieustannie operować sprzęgłem i dźwignią zmiany biegów. Ponadto gwarantują wygodną jazdę i sprawne pokonywanie przeszkód terenowych. Korzystanie z auta wyposażonego w automat jest łatwe i przyjemne, należy jednak nabrać odpowiednich nawyków. Podstawowa zasada to nie naciskanie jednocześnie pedału gaza i hamulca, a taki błąd bardzo często popełniają osoby przesiadające się z aut z manualnymi skrzyniami biegów.

Źródło: Finder S.A. – lokalizowanie GPS

#GPS#skrzynia biegów

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *