Jak dbać o nowoczesny silnik Diesla?
15 grudnia 2016 AutoFanatyk 0 Comments
Nie budzą powszechnego zaufania, uchodząc za jednostki bardzo podatne na awarie. Nowoczesne Diesle. A jednak, decydując się na samochód z tego rodzaju jednostką, można, przy odrobinie wysiłku i chęci, jeździć nim długo i bezawaryjnie. Podpowiadamy jak.
Nowoczesny Diesel to jednostka napędowa niezwykle delikatna. Każda usterka pociąga za sobą kolejną, zmuszając właściciela do szeregu dość nieopłacalnych z punktu widzenia ekonomii napraw. Dlatego też auta wyposażone w wysokoprężne jednostki nie budzą zaufania wśród kupujących, którzy zdecydowali się na tego typu motor, kierując się przeświadczeniem o jego bezawaryjności. Niestety, czasy wolnossących i bezawaryjnych silników odeszły już w zapomnienie, można spotkać jeszcze wolnossące jednostki o pojemności około 2 litrów w autach produkowanych w latach 90-tych i początkach nowego stulecia, o wolnej budowie, niskim spalaniu. Niestety, trudno znaleźć zadbane auto o niskim przebiegu z tym silnikiem, jako, że ze względu na swoje zalety były mocno eksploatowane.
A miało być tak pięknie…
Popularność wysokoprężnym silnikom przyniosła wysoka kultura pracy i niezłe osiągi, ale ze względu na występujące w nich naprężenia, bez właściwego, regularnego serwisu, i zgodnej z zaleceniami producenta eksploatacji, faktycznie mogą zacząć się sypać, zanim przekroczą 200 tysięcy kilometrów. Faktem jest również to, że jeśli awarii ulegnie wtrysk, to pojawić się może problem z turbiną, DPF i innymi elementami układu. Problem wynika z faktu, że sprawdza się do nas auta mocno użyte, które za granicą można tanio kupić, uszykować i sprzedać z zyskiem. Ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, ale młody rocznik pozwoli uzyskać u nas niezłą cenę za auto. Cóż… o etyce handlarzy się nie rozmawia, a że w naszym kraju etyka biznesu to wciąż raczkująca sprawa, to … kupującemu pozostaje mozolnie szukać auta dla siebie. Perełki bywają.
O co dbać, by silnik długo działał?
Aby przedłużyć życie silnika wysokoprężnego dbaj o olej. Zaniedbanie regularnej wymiany to jedna z podstawowych przyczyn usterek. Nie do końca należy też przestrzegać terminów zalecanych przez producenta auta. Trzeba pamiętać, że producent zaleca wymiany oleju w warunkach idealnej eksploatacji, im krótsze trasy, bardziej gwałtowna jazda i inne czynniki mające wpływ na działanie silnika, tym częściej należy olej wymieniać. Zwłaszcza, że odkładanie wymiany na później powoduje, że filtr nie jest w stanie przyjąć już większej ilości zanieczyszczeń, i brudny olej w efekcie dostaje się do turbosprężarki, gdzie zanieczyszczenia powodują krytyczne zniszczenia. Uszkodzić się mogą: turbina, zawór, cylinder może się zarysować opiłkami, a w następnie dochodzi do zablokowania filtra cząstek stałych.
Jedna usterka pociąga za sobą drugą…
To prawda, że dzisiejsze silniki Diesla są konstrukcjami, które przypominają system naczyń połączonych, awaria jednego podzespołu pociąga za sobą lawinę innych awarii, niekoniecznie występujących od razu, ale wychodzących na jaw często jakimś okresie. Nie warto więc jeździć samochodem, z którego silnikiem coś się dzieje, bo to zaprocentuje w przyszłości. Tak więc należy zwracać uwagę na prawidłową pracę wtryskiwaczy, które, dawkując zbyt duże lub nieprecyzyjne dawki paliwa mogą spowodować stopienie tłoków, ponadto nieprawidłowa praca silnika niemal natychmiast niszczy pracę układu oczyszczania spalin. Nieprawidłowy poziom oleju ma niszczący wpływ na turbosprężarkę. Koniecznie kontrolować tutaj trzeba drożności kanałów olejowych. Niedrożne kanały olejowe spowodują, że nowa turbosprężarka również bardzo szybko ulegnie zniszczeniu. Awarie turbosprężarki mogą pociągnąć za sobą zniszczenie silnika, w którym znajdzie się mnóstwo mikro części ze zniszczonego turbo.
Koniecznie pilnuj…
Pilnuj więc poziomu oleju, nie wyłączaj mocno rozgrzanego silnika. Daj mu się schłodzić. W czasie bardzo ostrej jazdy wyłącz system start-stop. Pamiętaj, że w rozgrzanym silniku może dojść do zwęglenia oleju w kanałach olejowych, z to zawęża ich drożność. Chłodzenie wodne, zastosowane w silnikach z systemem start-stop, nie do końca się się sprawdza podczas ostrej jazdy. Zanim zaczniesz korzystać ze wszystkich możliwości silnika, rozgrzej go. Pamiętaj, że olej silnikowy rozgrzewa się wolniej niż na przykład płyn w układzie chłodzenia. Stosuj oleje silnikowe o odpowiednich parametrach. Zakładaj filtry oleju sprawdzonych producentów i zmieniaj je odpowiednio często, tak samo jak olej, nie czekając do terminów wyznaczonych przez producenta, a tym bardziej nie przekraczając terminów wyznaczonych przez producenta. Stosuj naprawy zapobiegawcze, gdy tylko pojawią się pierwsze niepokojące objawy w pracy silnika. Nie oszczędzaj na naprawach.
Autor artykułu: Artykuł przygotowała firma Eurohol z Krakowa oferująca całodobową pomoc drogową i holowanie aut osobowych, dostawczych i TIR: eurohol.pl |