Wydech do wymiany? Wymień go tanim kosztem
26 grudnia 2016 AutoFanatyk 0 Comments
Nie musisz wydawać fortuny, by zakupić nowy katalizator do auta. Nie do każdego modelu znajdziesz odpowiedni, może być tak, że koszt zakupu nowego przewyższa wartość auta. Podpowiadamy, jak rozwiązać problem.
Często posiadacze auta stają przed dylematem, dotyczącym wymiany tłumika lub katalizatora w aucie, których koszt jest nieproporcjonalnie duży w stosunku do wartości samochodu, bądź części są niedostępne. Czasem, kiedy właściciel tuninguje auto, chce mu dorobić wydech nie tyle funkcjonalny, i ozdobny.
Jak dochodzi do zniszczenia wydechu lub katalizatora?
Spalanie oleju, ciągła praca w ekstremalnych temperaturach, uszkodzenia w wyniku uderzeń o kamień lub krawężnik to przyczyny uszkodzeń katalizatora. Oryginalne, nowe katalizatory to drogie elementy, na szczęście można jeździć bez nich lub spróbować zaradzić problemowi w inny sposób, zdecydowanie tańszy.
Jakie są objawy uszkodzonego katalizatora?
Katalizator uszkodzony mechanicznie lub termicznie, z uszkodzeniami wewnętrznymi wykazuje bardzo charakterystyczne objawy, których nie sposób nie zauważyć. Dzwoni, silnik, zamiast cichutko mruczeć, ryczy jak potężna sportowa maszyna. O ile nie masz auta wyposażonego w sondę za katalizatorem, uszkodzenie nie będzie miało wpływu na działanie silnika. W nowych samochodach, wyposażonych w system autodiagnostyczny zapali się kontrolka “check engine”. Straci moc dopiero wówczas, gdy katalizator się zapcha. Zapchany katalizator może również wywołać przegrzanie się silnika.
Korozja wydechu
Zwykłe elementy układu wydechowego ulegają najczęściej korozji, związanej z oddziaływaniem osadzonych substancji, ekstremalnych temperatur o dużej amplitudzie, kwasowego odczynu spalin osadzających się spalin, wilgoci, soli drogowej i innych czynników, które mają wpływ na rozwój korozji. Hałasujący tłumik to objaw usterek wewnętrznych. W sprzedaży dostępne są tłumiki uniwersalne, pasujące do większości modeli aut, dzięki czemu można do auta dopasować tłumik nawet wówczas, gdy oryginał jest bardzo drogi lub go po prostu na rynku trudno znaleźć. Można również znaleźć warsztat, w którym od podstaw można dorobić tłumik ze stali nierdzewnej, który będzie ozdobą, ale też, w zależności od preferencji klienta, może mocniej lub słabiej tłumić dźwięk silnika.
Praktyczna strona naprawy
Powszechnie stosowana praktyka podczas naprawy katalizatora polega na wydłubaniu środka, wspawaniu rurki w puszkę. Można też wstawić zamiast katalizatora strumienicę, a wówczas auto stanie się głośniejsze, ewentualnie zastosować można tłumik uniwersalny. Fakt, że auto przestaje mieścić się w normach, niemniej jednak koszt nowego katalizatora to około 10 tysięcy złotych, a więc często kosztuje więcej niż niż całe auto. Uniwersalny katalizator do samochodu, spełniający normę Euro 2, kosztuje około 300 złotych, im wyższa norma, tym większa cena. Wymaga dopasowania, a o jego cenie decyduje też materiał, z którego wykonany jest katalizator, metal lub ceramika czy pojemność silnika. Do tłumików uniwersalnych trzeba dorobić mocowania, obejmy czy rurki.
Tuningując auto i dorabiając wydech ze stali nierdzewnej, musisz liczyć się z kosztem od 1,5 do 6 tysięcy zł. Wydech zrobiony na zamówienie może spełniać wiele oczekiwań kierowcy, może zwiększać osiągi silnika, moe pracować głośniej lub ciszej, a przede wszystkim jest niezwykle trwały.
Autor artykułu Artykuł został przygotowany przez firmę http://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl zajmującą się transportem pojazdów i maszyn oraz pomocą drogową w Poznaniu. |