Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Jak obsługiwać tachograf cyfrowy?

8 sierpnia 2019 AutoFanatyk 0 Comments

Zgodnie z przepisami, tachografy cyfrowe w wybranych samochodach w obrębie państw UE muszą być montowane od 1 maja 2016 roku. Z kolei tachografy analogowe będą musiały być wymienione na nowsze, kiedy się wyczerpią lub uszkodzą. Zastanawiacie się, jak działają tachografy cyfrowe? Okazuje się, że z tymi urządzeniami w dalszym ciągu wiąże się wiele wątpliwości, a więc jak obsługiwać tachograf cyfrowy?

Czym jest tachograf cyfrowy?

Tachograf cyfrowy to urządzenia pomiarowe, które łączy dane powiązane z prędkością i z czasem. Właśnie tachograf zapisuje czas pracy kierowców, który jest kluczowy dla poruszania się po drogach zgodnie z przepisami samochodów ciężarowych czy przewoźników. Dzięki nim monitorowana jest aktywność za kierownicą, ale też odpoczynek i czas na zmianę. Poza tym tachograf mierzy przejechany dystans i prędkość. Najważniejsze, że za pomocą tego urządzenia można zmierzyć, jak długo kierowca znajdował się za kierownicą pojazdu i z jaką poruszał się prędkością. Jeżeli kierowca miał do czynienia z tachografem analogowym, z pewnością żadnego problemu nie sprawi mu również obsługa tachografu cyfrowego.

Obsługa tachografów cyfrowych

W przypadku tachografów analogowych dane były zapisywane na tarczach. Niepodważalnym faktem jest natomiast, że sposób zapisu pozwalał na wszelkie nadużycia i fałszowanie informacji. Dziś wszystko jest już utrwalane na kartach, a kierowca korzystający z tachografu cyfrowego musi mieć wyrobioną kartę kierowcy. Za okazaniem właściwych dokumentów ubiegać się o nią można samodzielnie w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. Dokumenty potrzebne do wyrobienia karty kierowcy to:

  • dowód wpłaty za wydanie karty
  • kopia aktualnego prawa jazdy
  • zdjęcia do dokumentów

Przed uruchomieniem pojazdu kartę umieszcza się w tachografie we wnęce oznaczonej cyfrą „1”. Dla drugiego kierowcy jest wnęka numer „2”. Następnie trzeba wybrać państwo, w którym aktualnie znajduje się kierowca i można ruszać w drogę. Aha, jeszcze wcześniej należy pamiętać, aby wybrać właściwy selektor aktywności. Do wyboru jest prowadzenie pojazdu, ale też przerwa na odpoczynek czy pełnienie przy nim dyżuru. To jednak również żadna trudność, ponieważ wystarczy posłużyć się przyciskiem przypisanym do kierowcy numer „1” czy „2”. Koniec dnia to obowiązek wyjęcia karty z tachografu i zabranie jej ze sobą. Widać więc wyraźnie, że obsługa tachografów jest banalnie prosta i poradzi sobie z tym nawet ten, który wcześniej nie miał do czynienia z takim urządzeniem.

Jak przechowywane są dane zapisywane przez tachograf?

Tachograf zawsze obsługuje kierowca i jest to jego obowiązek. Musi on więc także dopilnować, aby w samochodzie znajdował się papier do wydruku danych z tachografu. Wydruku dokonać może jedynie osoba upoważniona do kontroli drogowej. Druk wykonywany jest na miejscu, a taką możliwość daje niewielka drukarka w tachografie. Poza tym dane zapisywane są także w pamięci tachografu i na karcie. Kierowca musi pobierać te dane regularnie i je archiwizować. Widać więc, że obsługa tachografu jest dziecinnie prosta.

#kierowca#tachograf

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *