Jak dbać o piastę koła
29 kwietnia 2021 AutoFanatyk 0 Comments
Piasty i łożyska to podstawowe elementy układu jezdnego samochodu. Bez nich nigdzie nie pojedziemy, ponieważ to one łączą koła z samochodem i umożliwiają ruch obrotowy koła.
Piasta może być oddzielnym elementem, do którego montuje się łożyska lub mogą być połączone — takie rozwiązanie jest obecnie naj bardziej popularne. Połączenia mogą być wpustowe, wielowypustowe, klinowe lub wciskowe. Piasty i łożyska są najczęściej montowane jako zespoły, na jedną oś koła i dlatego też przy wymianie powinny być montowane parami. Piasty i łożyska nie mają określonej żywotności: trzeba je koniecznie wymienić, jak tylko dojdzie do usterki.
Rodzaje piast i łożysk w samochodzie
Biorąc pod uwagę konstrukcję, piasty i łożyska kół można podzielić na dwa główne rodzaje według rodzaj u hamulców, który jest w danym samochodzie.
- Pojazd z hamulcami bębnowymi. Łożysko koła jest zintegrowane z bębnem hamulcowym, zewnętrzna bieżnia łożyska obraca się z bębnem i pełni funkcję piasty.
- Pojazd z hamulcami tarczowymi. Łożysko jest umiejscowione w obudowie. Bieżnia zewnętrzna jest nieruchoma, a w wewnętrznej bieżni znajduje się oś piasty koła, do której montuje się koła jezdne pojazdu.
Objawy i przyczyny uszkodzenia
O tym, że trzeba wymienić piastę i łożyska kół sugeruje głośna praca kół oraz / albo pojawienie się luzu w kołach. Ponadto odczuwalne są wibracje kół jezdnych i drgania układu kierowniczego, stuki i szumy oraz odgłosy tarcia metalicznego. Naturalną przyczyną awarii jest zużycie elementów piasty koła, ale negatywny wpływ może mieć również niewyregulowana geometria zawieszenia po wymianie, słaba jakość łożysk, nieprawidłowy montaż części, korozja, nieodpowiednie zamienniki piast i łożysk. Skrzywione tarcze hamulcowe nie tylko wpływają na układ hamulcowy, ale mogą również przenosić wibrację na piasty koła i spowodować poluzowanie łożyska. Kierowca może sam przyczynić się do problemu swoją nieodpowiednią jazdą; należy unikać agresywnej jazdy, wjeżdżania w dziury oraz na krawężniki przy dużej prędkości.
Wymiana piasty koła
Piastę koła można samodzielnie wykonać, ale pracę lepiej powierzyć specjaliście. Montaż powinien zostać precyzyjnie wykonany, jako że ma wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Niewłaściwy montaż może przyczynić się do szybszego zużycia części. Ponadto w trakcie pracy może się okazać, że jest ciężko odciągnąć od piasty tarczę hamulcową z powodu korozji. W takiej sytuacji trzeba uważać z młotkiem: można uszkodzić piastę i łożysko koła. Postaw na części od zaufanych producentów. Piasta koła SKF jest znana wśród kierowców. SKF jest największym producentem piast kół i łożysk i stale udoskonala swój asortyment, dzięki temu ma zaufanie milionów klientów na całym świecie. Części wysokiej jakości są wytrzymałe i zawsze gwarantują naj lepsze osiągi.