Dlaczego samochód elektryczny jest lepszy niż hybrydowy/spalinowy?
12 kwietnia 2018 AutoFanatyk 1 Comment
Wszystko wskazuje na to, że najbliższe kilkadziesiąt lat przyniesie konieczność wyboru nie tylko między markami i osiągami kupowanych pojazdów, ale także rodzaju napędu Warto zastanowić się nad tym, dlaczego samochód elektryczny jest lepszy niż spalinowy, czy nawet hybrydowy. Wśród ich zalet można wymienić wiele, ale ekologiczne są najważniejsze. To prawdziwa zielona droga (z ang. Greenaway). Warto poszukać w sieci informacji na ten temat.
Zadałem sobie trochę trudu i znalazłem kilka polskojęzycznych stron m. in. takich jak http://greenwaypolska.pl/. Najważniejszą i podstawową zaletą samochodu elektrycznego jest prosta konstrukcja i wszystkie wynikające z tego konsekwencje – a jest ich dużo.
Pierwsze powszechnie jak na swój czas przełomu wieków XIX i XX używane samochody miały napęd elektryczny! Po prostu przekonawszy się o niebywałych korzyściach i zaletach posiadania własnego, szybkiego, wygodnego i w miarę niezawodnego środka komunikacji indywidualnej, potencjalni klienci domagali się ich produkcji, a producenci próbowali ten popyt z korzyścią i dla siebie zaspokoić.
Silniki spalania wewnętrznego są konstrukcyjnie bardzo skomplikowane i technologicznie trudne do wyprodukowania. Wymagają dużej ilości doskonałych materiałów, co było wtedy bardzo kosztowne. Pod koniec XIX wieku nie było takich, które spełniałyby wszystkie warunki na dobry i efektywny silnik spalinowy. Rychło miało się to zmienić, ale nie o tym mowa. Były wtedy za to już od kilkudziesięciu lat działające motory elektryczne, których zbudowanie polega z grubsza na nawinięciu sporej ilości drutu miedzianego na stalowe wrzeciono osadzone na łożyskach – prościej właściwie nie można. Ta prostota znajduje odzwierciedlenie w znacznie mniejszej awaryjności elektryków, rzadszej konieczności odwiedzania warsztatu, a co za tym idzie, całkiem sporych oszczędnościach.
Era samochodów zaczęła się od samochodów elektrycznych i choć około roku 1910 na prawie 100 lat została całkowicie zdominowana przez silniki spalinowe, to początki i rozwój motoryzacji zawdzięczamy samochodom elektrycznym.
Kolejną i bardzo istotną zaletą samochodów elektrycznych w porównaniu ze spalinowymi jest oszczędność paliwa, która polega na tym, że sprawność dobrego (a w samochodach innych się nie stosuje) silnika elektrycznego przekracza wyraźnie 90%, co oznacza, że tylko mniej niż 10% paliwa nie jest używane do napędu, a tracone. W samochodach hybrydowych przeciętnie około 90% energii pochodzi z silnika spalinowego zamieniającego maksymalnie 40% paliwa na efektywnie wykorzystywaną do napędu energię, co oznacza, że więcej niż 55% paliwa nie jest używane do napędu.
Samochody elektryczne mają inną, znacznie korzystniejszą strukturę wagowo-przestrzenną. Akumulatory ciągle są ciężkie i zajmują dużo miejsca, ale waga najnowszych modeli nie różni się już od wagi pełnego zbiornika paliwa o rząd wielkości (20x-30x). Jeszcze lepiej wygląda to przy porównywaniu objętości. Silnik spalinowy zajmuje osobną przestrzeń, silniki elektryczne wmontowane są w podwozie. Zbiornik paliwa zajmuje ciągle mniej miejsca niż akumulatory, ale relacje będą się na rzecz tego ostatniego poprawiać. Co więcej, umieszczenie baterii w podwoziu elektryków, zmienia na korzystniejsze położenie środka ciężkości pojazdu i znacząco poprawia „trzymanie się drogi”, zwłaszcza na zakrętach.
Usunięcie z przodu samochodu (dzisiaj silniki umieszczane z tyłu dla poprawienia rozkładu masy i skuteczności przenoszenia mocy to wyjątek dla samochodów sportowych) silnika paradoksalnie znacząco poprawia bezpieczeństwo samochodu elektrycznego. Strefa kontrolowanego zgniotu może (i jest) być konstruowana w całości (a nie wynikowo, jak z silnikiem przed kabiną pasażerską) pod kątem dużo skuteczniejszej absorpcji i rozproszenia energii przy zderzeniach czołowych i do nich podobnych, co przekłada się bezpośrednio na większe bezpieczeństwo jazdy.
Komfort jazdy samochodem elektrycznym jest zdecydowanie wyższy niż w samochodach hybrydowych. Silniki elektryczne są w kabinie niesłyszalne. Istotne źródło hałasu, drgań i wibracji, jakim jest silnik spalinowy nie musi być w kosztowny i czasami skomplikowany sposób izolowane od reszty nadwozia. Zapach silnika elektrycznego zdecydowanie mniej ‘rzuca się w nos’.
Cała współczesna elektronika opiera się o przetwarzanie sygnałów elektrycznych. Inteligentne samochody również. Wyeliminowanie ciągle używanych w samochodach spalinowych przekaźników mechanicznych: mocy, sterowania, kontroli, bezpieczeństwa, komfortu i sprowadzenie ich do roli mechanizmów uzupełniających, a nie podstawowych to kwestia relatywnie krótkiego czasu.
Podsumowując, większość względów technologicznych, konstrukcyjnych i ekonomicznych przemawia na korzyść samochodów elektrycznych w porównaniu z samochodami o napędzie hybrydowym i spalinowym. Co prawda cena zakupu samochodu elektrycznego jest ciągle wysoka, ale ta wraz ze wzrostem wielkości produkcji będzie maleć, a istniejące już i ogłaszane, jako mające wkrótce obowiązywać, administracyjne regulacje zachęcające do ich używania, mogą wielu potencjalnym klientom ich relatywnie wysoką cenę skutecznie rekompensować.
Elektryczny Samuraj
15 kwietnia 2018 - 14:02
Smart zapowiada, że nowy model będzie wyposażony tylko w silniki elektryczne, Porsche przewiduje, że większość flagowych modeli tej marki już za kilka lat będzie dostępne w wersjach z silnikami elektrycznymi, Tesla wypuszcza właśnie na rynek model 3. Zgadzam się więc z Twoim zdaniem, że samochody elektryczne mogą w niedalekiej przyszłości stać się popularne.