Audi RS Q3 Performance
4 lutego 2016 AutoFanatyk 1 Comment
Audi osiąga kolejny poziom rozwoju mocy w segmencie kompaktowych SUV-ów o wysokiej wydajności. Audi RS Q3 Performance zachwyca mocą 270 kW (367 KM) i momentem obrotowym 465 Nm.
Tak olbrzymia moc wystrzeliwuje nowy model serii Q3 od 0 do 100 km/h dokładnie w 4,4 sekundy. Standardowo, samochód ten rozwija maksymalną prędkość 270 km/h.
Nowa seria RS performance podkreśla sportowy profil marki premium. Wyrażenie „performance“ oznacza tu znacznie większą moc oraz ekskluzywne wyposażenie, które przewyższa wyposażenie proponowane w innych modelach Audi. Dotyczy to także nowego modelu RS Q3 performance, którego sercem jest legendarny silnik pięciocylindrowy rodem z Ingolstadt. Na przestrzeni kilku lat, począwszy od roku 2010, międzynarodowe jury dziennikarzy sześć razy z rzędu uznało jednostkę 2.5 TFSI za silnik roku w swojej klasie, przyznając mu tytuł „International Engine of the Year”. Swą mocą, wysoką liczbą obrotów i jedynym w swoim rodzaju brzmieniem, motor ten wywołuje gęsią skórkę zarówno u kierowcy, jak i u wszystkich miłośników marki.
W porównaniu z Audi RS Q3, w modelu performance zwiększono moc silnika 2.5 TFSI. Stosując bardziej efektywny sposób chłodzenia, wykorzystujący nową chłodnicę oraz zoptymalizowaną pompę paliwową, konstruktorzy zapewnili pięciocylindrowej jednostce turbo zamontowanej w RS Q3 performance moc większą o 20 kW (27 KM). Maksymalny moment obrotowy 465 Nm dostępny jest w przedziale od 1625 do 5550 obr./min. Dzięki temu, sportowy, kompaktowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/h. W cyklu mieszanym, zgodnym z wytycznymi NECD, samochód zużywa 8,6 litra paliwa na 100 km (emisja CO2: 203 g na km).
Standardową, siedmiostopniową automatyczną skrzynię biegów S tronic konsekwentnie zorientowano na sportowe osiągi. Dwusprzęgłowa przekładnia charakteryzującą się bardzo krótkim czasem przełączania biegów, cały proces zmiany biegów wykonuje automatycznie, ale kierowca może też zmieniać je samodzielnie, korzystając z manetek przy standardowej, wielofunkcyjnej kierownicy RS. Dodatkowo, w trybie dynamic systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, procesowi zmiany biegu na wyższy towarzyszy krótkie dodanie gazu.
Stały napęd na cztery koła quattro, za pośrednictwem hydraulicznie napędzanego i elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego, pewnie przenosi moc silnika na jezdnię. Dostosowujący się do bieżących potrzeb rozkład sił napędowych między osią przednią a tylną, odbywa się przy tym automatycznie i dzięki skomunikowaniu z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC, także selektywnie pod względem wyboru koła. System kontroli trakcji można wyłączyć, uzyskując w ten sposób dostęp do zdefiniowanego na nowo trybu sportowego.
Sztywne zawieszenie RS sport zastosowane w Audi RS Q3 performance, doskonale wykorzystuje dynamikę i ogromną moc napędu. W porównaniu do Audi Q3, karoseria jest zawieszona o 20 mm niżej. Opcjonalnie, Audi oferuje zawieszenie sportowe RS plus z aktywnym systemem kontroli stopnia amortyzacji. Używając systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, można samodzielnie określić charakterystykę jego pracy, wybierając jeden z trzech trybów: comfort, auto lub dynamic.
Stylistyka zewnętrzna, z detalami typowymi dla aut typu RS, podkreśla charakterystyczny wygląd właściwy tylko mocnym, sportowym samochodom spod znaku czterech pierścieni. Do takich właśnie detali należą m.in. sportowy przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza, mocno zarysowany dyfuzor z tyłu oraz lśniące czernią kratownice o strukturze plastra miodu.
Wygląd zewnętrzny RS Q3 performance charakteryzuje się ponadto dostępnymi wyłącznie dla tego modelu elementami dodatkowymi o barwie matowego tytanu. W takim właśnie kolorze jest obramowanie wlotu powietrza u dołu zderzaka przedniego oraz napis „quattro” na nim umieszczony. Inne elementy wybarwione na matowy tytan to: osłona chłodnicy Singleframe, boczne klapki we wlotach powietrza, listwy ozdobne, obudowy lusterek bocznych, relingi, górny brzeg dyfuzora oraz boki spojlera umieszczonego przy tylnej krawędzi dachu. Ukoronowaniem wyjątkowych cech samochodu jest nowy lakier – niebieski Ascari z efektem metalicznym, zastrzeżony wyłącznie dla nowych modeli RS performance.
Montowane tylko w modelach typu RS 20-calowe koła z pięcioma podwójnymi ramionami o kształcie litery V są kolejnym, wyjątkowym elementem tego samochodu. Ale to nie wszystko. W modelach RS performance dostępne są felgi mające barwę matowego tytanu, pasujące kolorystycznie do innych elementów zewnętrznych. Klocki hamulcowe z emblematem RS w RS Q3 performance są standardowo polakierowane na czerwono. Na życzenie, Audi bez dodatkowej opłaty oferuje je także w czerni.
Dynamiczna linia zewnętrznej stylistyki pojazdu znajduje swą kontynuację w jego wnętrzu. Okrągłe zegary mają szare tło, białe skale i czerwone wskazówki.
Bez dodatkowej opłaty, Audi oferuje również pakiet stylistyczny RS performance, w skład którego wchodzą dwubarwne siedzenia w kolorze czarno-niebieskim. Inne elementy, takie jak sportowa kierownica skórzana RS, kołnierz dźwigni zmiany biegów, środkowy podłokietnik i dywaniki, ozdobione są kontrastowym niebieskim szwem. Dekoracyjne wstawki wykonane z niebieskiego karbonu, gdzie w karbonowy materiał wpleciona jest niebieska nić, stanowią uzupełnienie tej ekskluzywnej kombinacji.
Światowa premiera RS Q3 performance odbędzie się w marcu 2016 podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Dostawy do klientów rozpoczną się w drugim kwartale 2016.
Piotrek
14 kwietnia 2016 - 11:21
Piękne cacuszko. Niby niepozorny a pod maską drzemie tyle koni że nie jeden amator ostrej jazdy może się zdziwić 🙂