Czyste spalanie w silnikach benzynowych SKYACTIV-G bez konieczności użycia filtra cząstek stałych
29 sierpnia 2018 AutoFanatyk 1 Comment
Filtr cząstek stałych, znany również pod angielskim akronimem, jako GPF (gasoline particulate filter), jest urządzeniem redukującym cząstki obecne w spalinach silników benzynowych. Jest to zamknięty filtr cząstek stałych. Ze względu na wyższe temperatury spalin silnika benzynowego, filtry te mogą biernie regenerować się, tak, że w przeciwieństwie do filtra cząstek stałych silnika Diesla zwykle można zrezygnować z aktywnie kontrolowanej regeneracji.
W wielu przypadkach filtry cząstek stałych do silników benzynowych są stosowane w pojazdach z bezpośrednim wtryskiem tak, aby były zgodne z dopuszczalną wartością emisji cząstek stałych zawartych w spalinach, co ma zastosowanie w normie emisji Euro 6d. Wyjątkiem jest tu Mazda, której silniki ze względu na specjalna konstrukcję wnętrza spełniają bez problemy ostre wymogi normy bez konieczności stosowania dodatkowych filtrów cząstek stałych.
Silnik benzynowy SKYACTIV-G posiada bardzo wysoki współczynnik kompresji i specjalną geometrię komory spalania, która stanowi podstawę dla wysoce skutecznego i czystego spalanie. Przez dalsze zwiększone ciśnienie wtrysku (do 300 bar), wtryskiwacze wielootworowe, wtrysk zwielokrotniony, nowy kształt tłoka i dalszą optymalizację warunków przepływu w komorze spalania, można w tych silnikach, bez ryzyka przekroczenia surowych wymogów normy, całkowicie (i bezpiecznie) zrezygnować ze stosowania dodatkowego filtra cząstek stałych.
Jednocześnie zmniejszono straty tarcia i poprawiono układ chłodzenia, co przekłada się na praktyczne mniejsze zużycie paliwa. Po raz kolejny najnowsze wersje silnika SKYACTIV-G osiągają bardzo niskie emisje zanieczyszczeń przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.
W trakcie optymalizacji spalania dla uzyskania zmniejszonej emisji, silniki benzynowe SKYACTIV-G dodatkowo uzyskują zwiększenie mocy i momentu obrotowego. W ten sposób topowy SKYACTIV benzyna G-194 o pojemności 2,5 litra w najnowszym modelu Mazda6 ma teraz do 143 kW / 194 KM (+2 kW / 2 KM i 258 Nm. (+ 2 Nm.). Silnik pracuje z dezaktywacją cylindrów i zużywa średnio 6,8-6,7 l / 100 km (CO2: 156-153 g / km) . Dostępne również w wersji Mazda6 to 2,0-litrowy SKYACTIV-G 165 o mocy 121 kW / 165 KM i momencie obrotowym 213 Nm. (+3 Nm., zużycie: 6,5-6,2 l / 100 km, CO2: 150 -141 g / km) i dwulitrowego SKYACTIV-G 145 o mocy 107 kW / 145 KM i 213 Nm. (+3 Nm., zużycie: 6.3-6,2 l / 100 km, CO2: 144-142 g / km).
Również w Mazdzie CX stosowany jest silnik SKYACTIV-G 194 z funkcją wyłączania cylindrów o zwiększonej mocy 143 kW / 194 KM . Oferowany z napędem na wszystkie koła i-ACTIV AWD i SKYACTIV-Drive z sześciobiegową automatyczną skrzynia biegów (zużycie: 7,4 l / 100 km CO2 169 g / km). Drugi dostępny silnik benzynowy uzyskuje zarówno w konfiguracji z napędem na przednie koła, jak i z napędem na wszystkie koła 121 kW / 165 KM i maksymalnym moment obrotowy 213 Nm. W wersji z napędem na wszystkie koła daje to 3 kW / 5 KM większa moc i moment obrotowy 5 Nm.. W wykonaniu z napędem na przednie koła, jest to więcej o 3 Nm., niż wcześniej (zużycie: 7,2 do 6,4 l / 100 km CO2: 163-146 g / km).
W Mazdzie CX-3, silnik SKYACTIV-G 121 uzyskuje dodatkowo 1 kW / 1 KM mocy (osiąga 89 kW / 121 KM). Jest ona dostępna w połączeniu z napędem na przednie koła (zużycie 6,2 do 6,1 l / 100 km, CO2: 141-140 g / km), podczas gdy SKYACTIV-G 150 z mocą 110 kW / 150 KM produkowany jest seryjnie z napędem na wszystkie koła (zużycie 7,0-6,7 l / 100 km, CO2: 160-152 g / km) . Oba silniki benzynowe są opcjonalnie dostępne z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.
Oba silniki benzynowe w modelach Mazda MX-5 i MX-5 RF również są zgodne z najnowszą wersją Euro 6d-TEMP, 2,0-litrowy SKYACTIV-G otrzymuje oprócz modyfikacji emisji istotne zwiększenie maksymalnej mocy z obecnej 118 kW / 160 KM przy 6000 obrotów/min do 135 kW / 184 KM przy 7 000 obrotów/min. Jednocześnie maksymalny moment obrotowy nowego SKYACTIV-G 184 wzrasta do 205 Nm. przy 4000 obrotów/min (poprzednio 200 Nm. przy 4600 obrotów/min. Zużycie wynosi 6,9 l / 100 km (CO2: 157-156 g / km). Mniejszy 1,5-litrowy SKYACTIV-G nieznacznie zwiększa moc i moment obrotowy do 97 kW / 132 KM przy 7000 obrotów/min lub 152 Nm. przy 4000 obrotów/min. Mazda MX-5 i MX-5 RF SKYACTIV-G 132 zużywają 6,3 l / 100 km, emisja CO2 wynosi 142 g / km.
1,5-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim SKYACTIV-G w Mazdzie2 będzie również zgodny z normą emisji spalin Euro 6d TEMP. Silnik oferowany jest na poziomach mocy 85 kW / 115 KM, 66 kW / 90 KM i 55 kW / 75 KM (zużycie: 5,4 do 4,9 l / 100 km, CO2: 124-111 g / km). Silnik do Mazda2 SKYACTIV-D 105 nie jest już dostępny w Europie.
Więcej na temat najlepszych modeli Mazdy na stronie https://czestochowa.mazda-dealer.pl.
superparts
31 sierpnia 2018 - 17:20
Bardzo dobry materiał;) muszę to częściej zaglądać!