Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Bezpośredni wtrysk gazu LPG

8 lipca 2019 AutoFanatyk 0 Comments

Każdy by chciał, żeby jego auto paliwo jak najmniej, a przy tym charakteryzowało się możliwie najlepszymi parametrami dotyczącymi mocy silnika, a także osiąganymi dzięki temu prędkościami i przyśpieszeniami.

Takie parametry użytkowania auta możliwe były poprzez stosowanie takiego paliwa jak LPG, jednak wraz z nadejściem nowoczesnej technologii bezpośredniego wtrysku paliwa, używanie LPG stało się bardzo trudne. Dlaczego autogaz do bezpośredniego wtrysku to tak skomplikowane zagadnienie?

Dlaczego to takie trudne?

Jeszcze przed kilkoma laty, gdy bezpośredni wtrysk paliwa był ogromną rzadkością, wśród kierowców, którzy cenili sobie oszczędność, ogromną popularnością cieszyła się instalacja LPG w samochodach, która pozwalała w ogromnym stopniu oszczędzić na spalanym przez auto paliwie.

Problem jednak pojawił się w momencie, gdy do użytku weszły nowoczesne wtryskiwacze montowane bezpośrednio w głowicach w komorach spalania. Po pierwsze spalania w takich autach znacząca spadło, dlatego też niezbyt zasadne stało się montowanie instalacji LPG. Po drugie istniał bardzo poważny problem związany ze stosowanymi od tego czasu nowoczesnymi wtryskiwaczami. Sterowane są one bardzo dynamicznie przez komputer, a ich praca może zmienić się właściwie z sekundy na sekundę. Dodatkowo pamiętać należy, że w komorze silnika obecna jest ogromna temperatura, która w bardzo negatywny sposób oddziałuje na elementy instalacji LPG w chwili, gdy aktualnie nie podają one paliwa, co może bardzo szybko spowodować ich uszkodzenie.

Jak to rozwiązano?

I choć problem ten wydaje się nie do przeskoczenia, to jednak technologia LPG bezpośredni wtrysk, istnieje już od jakiego czasu, ponieważ auta z takich typem wtryskiwaczy skutecznie wyparły przestarzałą technologię.

Problem przegrzewania się wtryskiwaczy gazowych wystawionych na działanie wysokiej temperatury rozwiązany został poprzez natryskiwanie przez nie podczas jazdy niewielkich dawek benzyny, auto po montażu pracować będzie w 85% na LPG oraz 15% na benzynie (dotrysk) w celu chłodzenia fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych. Jest to na tyle dobrze rozwiązane, że kierowca nie jest w stanie stwierdzić, kiedy silnik pracuje na benzynie, a kiedy na gazie.

Czy jest to opłacalne?

Jeśli bezpośredni wtrysk gazu nie może obejść się bez obecności zwykłej benzyny, czyli nie eliminuje jej obecności z samochodu, to czy jest to w ogóle opłacalne rozwiązanie? W końcu koszt instalacji jest bardzo wysoki, a nowoczesne auta wcale tak dużo nie palą.

Okazuje się jednak, że jest to inwestycja niezwykle opłacalna. Szacuje się, że ogólne spalanie benzyny i gazu przy korzystaniu z takiej instalacji spada nawet o 40%, co jest wartością ogromną. I choć koszt założenia takiej instalacji nie jest tani, to mniej więcej po przejechaniu około 20-25 tysięcy kilometrów powinna się ona zwrócić, generując po tym przebiegu bardzo realne i zauważalne dla domowego budżetu oszczędności na paliwie.

Czy każde auto jest podatne na modyfikacje?

Choć wydaje się, że działanie tej instalacji jest na tyle proste i funkcjonalne, że zastosować ją można w dosłownie każdym aucie, to jednak nie jest to tak proste, jak się wydaje.

Wersji i konstrukcji silnikowych jest naprawdę wiele. Różnią się one zastosowaną technologią i zamysłem inżynierskim, dlatego też przed decyzją o zakupie bezpośredniego wtrysku gazu, warto to u firmy montującej LPG sprawdzić, czy posiadany silnik jest podatny na tego typu modyfikacje. Zależne jest to przede wszystkim od kodu silnika!

Po więcej informacji na temat instalacji bezpośredniego wtrysku gazu zapraszamy tutaj:

EGP – bezpośredni wtrysk LPG.

#gaz#LPG

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *