Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Wymiana paska rozrządu. Pamiętasz o niej?

22 listopada 2016 AutoFanatyk 0 Comments

Kupiłeś auto używane? Nie sprawdzałeś rozrządu od pięciu lat? Wkręciłeś swojemu autku ponad 100 tysięcy km? Sprawdź rozrząd!

Pasek rozrządu to rozwiązanie, które od lat jest stosowane w silnikach samochodu. Odpowiada za przekazanie momentu napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu. Każde jego uszkodzenie, naderwanie zębów, zabrudzenie powodować może bardzo poważne straty, dlatego jest to element, którego trzeba “dopilnować”.

Łańcuch vs pasek rozrządu

Pasek rozrządu jest czasem zastępowany przez łańcuch rozrządu, który jest w stanie przenieść zdecydowanie większy moment obrotowy, co wykorzystują projektanci silników na przykład turbodoładowanych. Łańcuchy dzisiejszych aut wymagają okresowej kontroli i wymiany poszczególnych elementów, nie są więc elementem całkiem bezobsługowym, mimo mitycznej opinii o ich trwałości i niezniszczalności, wywodzącej się od rozwiązania stosowanego ponad 30 lat temu w Mercedesach.

Niektórzy producenci, po chwilowym entuzjastycznym przyjęciu rozwiązań związanych z zastosowaniem łańcucha rozrządu, który jak się okazało w praktyce, sprawia więcej problemów, niż zakładano, wracają do klasycznego paska rozrządu, wzmocnionego na przykład kevlarem, dzięki czemu paski wytrzymują ponad 200 tysięcy kilometrów.

Mimo materiałów stosowanych do ich produkcji, zwiększających trwałość pasków rozrządu, nadal są one podatne na uszkodzenia mechaniczne,chemiczne, na zabrudzenia oraz na zużycie. Tymczasem, współczesny silnik jest skonstruowany w ten sposób, że po zerwaniu paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami, a co za tym idzie, do całkowitego zniszczenia silnika, którego naprawa właściwie jest nieopłacalna.

Wymiana paska rozrządu

Pasek rozrządu powinno wymieniać się zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, który ściśle określa, kiedy należy wymienić rozrząd. Wymiana powinna następować co 90 – 150 tysięcy kilometrów. Okazuje się jednak, że teoria teorią, a praktyka praktyką. Nie wszystkie modele samochodów bez problemu przejeżdżają sugerowany przez producenta dystans kilometrów, zwłaszcza, gdy rośnie wiek auta. Mechanicy zalecają, by, zwłaszcza w starszych samochodach brać poprawkę na zalecane przez producenta dystanse kilometrów i zmniejszać interwały między wymianami paska. O ile? Dla bezpieczeństwa warto przyjąć zasadę, że od 25 do 30 % okresu zalecanego przez producenta.

Wymianę paska w krótszych odstępach czasu zaleca się w stosunku do aut użytkowanych również w trudniejszych warunkach, w przypadku, gdy kierowca preferuje agresywny styl jazdy czy użytkuje samochód głównie w ruchu miejskim. Są to przesłanki do baczniejszej opieki nad silnikiem auta, kontroli pompy wodnej czy rolek prowadzących, a nie tylko do wymiany rozrządu. Sam przebieg czy sposób jazdy nie determinują wymiany paska. Trzeba pamiętać, że pasek rozrządu to element, który również się zużywa, a więc, mimo, że jeździsz do kościoła od 10 lat, ewentualnie na zakupy, a twoje auto do końca życia nie przejedzie 90 tysięcy kilometrów, to jednak pasek rozrządu powinieneś zmienić, właśnie ze względu na fakt, że materiał z jakiego jest zrobiony mógł się po prostu zestarzeć  i stracić swoje właściwości. Żywotność paska określa się na 5 lat.

Zapamiętaj, kierowco młody, dla bezpieczeństwa i wygody!

Pamiętaj o wymianie paska rozrządu zawsze, gdy kupisz używane auto bez potwierdzonej historii serwisowej. Nie sugeruj się przebiegiem widniejącym na liczniku, bo jak sam doskonale wiesz, to co widzisz może być zupełnie odmienne od tego, co jest rzeczywistością.  Do wymiany koniecznie nadaje się pasek popękany, uszkodzony mechanicznie, zabrudzony olejem.

Wraz z paskiem należy wymienić również pompę wodną, napinacze i rolki prowadzące. Są to elementy, które również się zużywają, a gdy się zużyją, silnikowi nie pomoże nowy pasek.

Autor artykułu
Artykuł przygotowany przez firmę AUTO-HOL Grzegorz Gliński oferującą całodobową pomoc drogową na terenie Warszawy.
#łańcuch rozrządu#pasek rozrządu

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *