Wyciek z układu chłodniczego. Jak go naprawić?
28 września 2016 AutoFanatyk 0 Comments
Układ chłodzenia ma za zadanie utrzymać optymalną temperaturę pracy silnika oraz chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem. Do jego właściwej pracy najważniejsza jest szczelność układu jak i jakość stosowanego płynu do chłodnicy. Wyciek płynów może doprowadzić do groźnego przegrzania się najważniejszego elementu samochodu czyli silnika. Czy można temu zapobiec? Jak je usuwać?
W nowych samochodach stosowany jest pośredni układ chłodzenia. Działanie polega na odbieraniu ciepła z silnika poprzez ciecz chłodzącą, która oddaje je do otoczenia w wymienniku czyli chłodnicy. Dlatego powinno się stosować płyn chłodniczy a nie zwykła wodę, ponieważ płyn ma znacznie większą absorpcję ciepła. Specjalistyczne płyny posiadają szereg dodatków, które maja za zadanie chronić układ przed korozją. Jeżeli zastosowanie wody jest konieczne, musi być ona demineralizowana. Stosowanie zwykłej wody kranowej spowoduje korozję a także osadzi się kamień, który może uszkodzić nagrzewnicę.
W jakich miejscach dochodzi do wycieków?
Najczęściej do wycieków dochodzi w samej chłodnicy. Bardzo łatwo można je zauważyć, ponieważ chłodnica jest mokra w dolnej części. Jednak nie zawsze. Niekiedy może dojść do pęknięcie jednego z elementów chłodnicy i płyn jest wyrzucany cienkim strumieniem wprost na silnik. Czy możliwa jest naprawa chłodnicy? Kiedyś były one poddawane lutowaniu. W przypadku dokładnego określenia miejsca można pokusić się o uszczelnienie jej za pomocą kleju. Jednak jest to krótkotrwałe działanie. Zastosowanie popularnych środków do uszczelnienia chłodnicy również nie przyniesie większych efektów. Jednym z rozwiązań, który zapewnia długotrwały efekt to zakup nowej chłodnicy samochodowej. W przypadku popularnych samochodów, dostępne są również tańsze zamienniki. Jeśli wentylator jest całkowicie sprawny, wystarczy go odkręcić od starej chłodnicy oraz zamontować na nowej. Taka operacja może wydawać się skomplikowana, ponieważ w starszych samochodach śruby mogą mieć skorodowane główki. W wielu przypadkach wycieki spowodowane są przez zużycie lub uszkodzenie przewodów gumowych, które prowadzą do instalacji ogrzewania. W takim przypadku zaleca się wymianę na nowe. Powodem wycieków może być także niewłaściwy montaż. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy końcówki przewodów są zbyt płytko naciągnięte. Przewody osłabione przez korozję, nie trzymają się odpowiednio przewodów. W przypadku stosowania opasek zaciskowych ze śrubami, należy dokładnie sprawdzić, czy są właściwie dokręcone. Nie można też przesadzać z siłą dokręcenia, ponieważ istnieje możliwość uszkodzenia przewodu gumowego, a nawet samego króćca, który jest wykonany z tworzywa sztucznego.
Układ chłodniczy jest jednym z najważniejszych elementów w każdym samochodzie. Dzięki niemu można cieszyć się właściwą pracą silnika jak i ogrzewaniem samej kabiny pojazdu. Należy jak najlepiej dbać o jego kondycję oraz reagować na wszelkie uszkodzenia i wycieki.
Artykuł powstał we współpracy z Honda Plaza