Tylna belka skrętna – jak działa, objawy, usterki, jak regenerować?
20 września 2017 AutoFanatyk 1 Comment
Nieraz słyszy się o problemach z tylną belką skrętną, które dotykają właścicieli niektórych samochodów, zwłaszcza francuskich. Czym charakteryzuje się ten rodzaj zawieszenia i skąd bierze się jego wysoka awaryjność? I najważniejsze – jak sobie radzić, gdy tylna belka ulegnie awarii?
Czym jest tylna belka skrętna?
Chodzi tu o taki rodzaj zawieszenia tylnego, którego konstrukcja jest oparta na łączącej oba koła sztywnej belce. To rozwiązanie, stosowane jest w samochodach klasy średniej i samochodach produkcji francuskiej, jak Peugeot, Reanult czy Citroen.
Belka zamocowana jest do nadwozia za pomocą elastycznych przegubów. Zawieszenia tego typu możemy je podzielić na rurowe, w których elementem nośnym jest rura o przekroju zamkniętym, oraz trapezowe, w których tę funkcję pełni poprzecznica o przekroju otwartym w kształcie litery U. Budowa tylnych belek skrętnych umożliwia w razie potrzeby rozebranie ich na poszczególne elementy w celu ich wymiany lub regeneracji (przykładowo w http://szmytek.pl/serwis-tylna-belka/ lub innym specjalistycznym serwisie).
Jak działa tylna belka skrętna?
W tym rozwiązaniu konstrukcyjnym mamy do czynienia z dwoma drążkami skrętnymi (każdy przypisany do jednego wahacza) i stabilizującym drążkiem. Zadaniem tego ostatniego jest niwelowanie kołysania podczas jazdy po nierównościach oraz zmniejszanie bocznych przechyłów nadwozia przy zakrętach. Podczas jazdy ruchy belki przyczyniają się do skręcania drążka, a jednocześnie tłumi ona drgania.
Wady i zalety tylnej belki skrętnej
Spośród zalet wymieniliśmy już łatwość montażu i demontażu tego rodzaju zawieszenia. Plusem jest też to, że choć taka konstrukcja składa się z wielu elementów, to jednak nie występują tu te znane z innych typów zawieszenia. Nie ma tu stabilizatora czy drążków reakcyjnych, co z jednej strony ogranicza koszty eksploatacji, a z drugiej zabiera niedużo miejsca, a to pozwala na większy bagażnik w samochodzie.
Do zalet można też zaliczyć niską masę i niewielkie masy resorowane, oraz nieduże zmiany w geometrii kół, gdy pokonujemy zakręty, jedziemy po wybojach, lub kiedy auto jest mocno obciążone.
No dobrze, a wady? Dobrze przecież wiemy, że nie ma rozwiązań idealnych, więc także tylna belka skrętna ma na pewno swoje mankamenty. Jednym z nich jest to, że ruchy kół wzajemnie na siebie oddziałują, więc na nierównościach stabilność nie jest tak duża jak w przypadku zawieszenia w pełni niezależnego. Z kolei drgania powstające podczas pracy zawieszenia przenoszą się na nadwozie. Trzeba też dodać, że nie mamy tutaj możliwości, by zmienić geometrię zawieszenia poprzez regulację.
Trzeba też zdawać sobie sprawę, że to, co sprawdza się we Francji, niekoniecznie musi zdawać egzamin u nas. Zarówno polskie warunki atmosferyczne, jak i legendarny już niemal stan naszych dróg, nie wpływają korzystnie na samochody z tylną belką, która na skutek tego zużywa się o czterdzieści procent szybciej niż miałoby to miejsce w krajach południowej Europy.
Usterki tylnej belki
Tylna belka skrętna charakteryzuje się niestety dużą awaryjnością, a usterki często trudno wykryć. Zużycie łożysk igiełkowych nie pociąga za sobą praktycznie objawów podczas jazdy, żeby je więc zdiagnozować konieczne jest podniesienie auta i sprawdzenie luzu na kole. Jeśli jest wyczuwalny, niezbędna jest wymiana łożysk. Zresztą według zaleceń specjalistów powinniśmy wymieniać je profilaktycznie co sześćdziesiąt tysięcy kilometrów.
Jeśli uszkodzenie belki skrętnej będzie się pogłębiać, w pierwszej kolejności zaświadczą o tym dźwięki, a konkretnie popiskiwanie, które później przekształci się w głośne stukanie. Odczujemy też, że samochód wyraźnie prowadzi się gorzej, zwłaszcza na zakrętach. A jeśli dojdzie do tego, że górne krawędzie kół pochylą się ku sobie, będzie to znak, że jedynym ratunkiem jest całkowita regeneracja belki.
Na czym polega regeneracja belki skrętnej?
Oczywiście pierwszym krokiem jest demontaż belki. Następnie trzeba dokładnie sprawdzić wszystkie elementy, by ustalić, które należy wymienić – to na tym etapie ustala się koszt całego przedsięwzięcia. Najczęściej wymienia się łożyska igiełkowe i uszczelnienia, ale zdarza się, że niezbędną jest też wymiana wahaczy.
Dostępne są dwie możliwości, by przywrócić belce skrętnej pełną sprawność. Możemy wysłać samą belkę i odebrać potem już zregenerowaną, najlepiej jednak udać się z całym autem do serwisu. Jeśli chodzi o cenę, to koszt regeneracji to zwykle od ośmiuset do tysiąca złotych.
Piotrek
15 grudnia 2017 - 14:36
Ja mogę polecić jeszcze dwa inne warsztaty, w zasadzie sieć, gdzie można kupić po regeneracji belką, oddać swoją (na wymianę) lub jeżeli ktoś się boi, zregenerować własną – tylnabelka.com oraz tylnabelkapolska.pl (ten ostatni serwis ma sklep wysyłkowy, więc można kupić online) a na tylnabelka.com są filmy, które pokazują jak wygląda proces regeneracji, żeby przypadkiem nie kupić tylko o prowizorycznej naprawie 😛