Renesans Dacii wciąż trwa
3 lipca 2020 AutoFanatyk 0 Comments
Ostatnie kilkanaście lat na polskim rynku motoryzacyjnym mocno różni się od tego, co było jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku. Zauważalne jest kilka trendów. Pierwszym to zwiększona popularność samochodów zaliczanych do segmentu premium. Drugim jest wzrost popularności koreańskich marek, co ma związek między innymi z fabrykami w Czechach czy na Słowacji. Trzecim to renesans marki Dacia. Popularnej i cenionej od końca lat 60. XX wieku, która niemal zniknęła z krajowego rynku na przeszło dwie dekady. I o tej marce warto napisać kilka akapitów.
Trochę historii
W czasach minionego ustroju zasłużonym uznaniem cieszyła się licencyjna wersja Renault 12, oferowana jako Dacia 1300. Nowocześnie stylizowany sedan, w ofercie były też kombi, coupe i pickup, kusił obszernym wnętrzem oraz walorami praktycznymi. Na uwagę zasługiwało też umieszczenie jednostki napędowej z przodu i napęd na przednie osie (to ogromny postęp w porównaniu do poprzednika – Dacii 1100, będącej produkowanej na licencji Renault 8).
Przemiany ustrojowe w latach 90. minionego wieku zmieniły też na dobre motoryzacyjny rynek w Polsce i innych krajach dawnego bloku wschodniego. Popularne marki, nie tylko samochodowe, były w kryzysie. Stąd coraz niższa popularność między innymi Dacii, mimo że pojawiały się kolejne modele, wykorzystujące nie tylko technikę Renault, ale też firmy Peugeot. Ale to za mało. Aby znów Dacia mogła stać się głównym rumuńskim eksporterem, musiały nastąpić radykalne kroki. Za milowe trzeba uznać przejęcie blisko 100 procent akcji przez Renault – miało to miejsce w 1999 roku. Pierwszym modelem powstałym w pełni pod pieczą francuskich właścicieli był Logan, sedan z ogromnym bagażnikiem, lokowany na granicy segmentów B i C. W dwa lata po sedanie zaprezentowano odmianę kombi (było to w 2006 roku). Następny model odnowionej gamy to miejski hatchback Sandero. Natomiast w 2010 roku do sprzedaży wszedł Duster – kompaktowy SUV, oferowany także z napędem na dwie osie. Kolejne lata to nowe modele (jak Lodgy czy Dokker) oraz późniejsze generacje bestselerów.
O ile pierwsza wersja Logana nie zyskała w Polsce ogromnej popularności – krytykowano przede wszystkim stylistykę – to już każdy następny pojazd z logo Dacii zdobywał uznanie i wśród klientów, i dziennikarzy zajmujących się motoryzacją. Do dziś Dacię chwali się za świetny stosunek ceny do jakości, sprawdzone mechanizmy Renault oraz niskie koszty serwisowania. Na uwagę zasługuje też coraz wyższa trwałość oraz postęp widoczny w stylizacji wnętrza i nadwozia. Jeśli doda się do tego trzyletnią gwarancję, łatwiej zrozumieć popularność marki Dacia na polskim rynku. Wiedzą coś o tym pracownicy i właściciele salonu Dacia Dyszkiewicz (http://dacia.dyszkiewicz.pl/), oferującego wszystkie modele marki z europejskiej palety. Ulokowanie serwisu obok salonu to także atut.