Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Regeneracja maglownic – co warto wiedzieć?

5 maja 2022 Material zewnetrzny 1 Comment

Maglownica jest zębatkową przekładnią kierowniczą (to najczęściej stosowany rodzaj przekładni odpowiadającej za przenoszenie ruchu z kierownicy na drążki kierownicze, co prowadzi do skrętu kół). Maglownica jest elementem eksploatacyjnym, więc z czasem się zużywa. Przekładnie kierownicze co ok. 200-400 tys. km powinny przejść regenerację, ponieważ powstają w nich luzy. Jak wygląda regeneracja maglownic? Czemu jest tak ważna?

  • Maglownice
  • Jaka jest trwałość i co powoduje zużycie przekładni kierowniczej?
  • Wymiana czy regeneracja maglownicy?
  • Skutki jazdy z uszkodzoną przekładnią kierowniczą

Regeneracja maglownicy jest bardzo ważna w kontekście bezpiecznej jazdy na drogach.

Maglownice

Na komfortową i bezpieczną jazdę autem wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest precyzyjnie wykonany manewr skrętu. Główny element odpowiadający za zmianę kierunku ruchu to przekładnia kierownicza, nazywana też maglownicą. Samochody, które przemierzają wiele kilometrów po polskich drogach nie mają łatwo. Widoczne dziury, progi zwalniające, nierówne przejazdy kolejowe czy wysokie krawężniki przyczyniają się do szybkiego zużycia podzespołów, takich jak układ zawieszenia i kierowniczy. Przekładnie kierownicze, podobnie jak inne mechanizmy, podlegają zużyciu. Dzieje się tak mimo postępu technologicznego, lepszej kontroli jakości i stosowaniu bardziej zaawansowanych oraz wytrzymałych materiałów. Oprócz stricte mechanicznego zużycia przekładni, są one też narażone na uszkodzenia, które wynikają z eksploatacji auta. W trakcie jazdy z dużą prędkością po nierównościach i wybojach na układ kierowniczy przenoszone są duże przeciążenia, przez co przekładnia zużywa się szybciej i narażona jest na uszkodzenia mechaniczne. Jeżdżenie z niesprawnym zawieszeniem, zwłaszcza z zużytymi drążkami kierowniczymi i ich końcówkami, przenosi drgania i wstrząsy na przekładnię, co także będzie ją narażać na uszkodzenia.

Jeden z najbardziej uciążliwych problemów to luzy, które powstają w przekładni kierowniczej (maglownicy). By je zlikwidować, musimy ją poddać regeneracji, czyli wymontować z samochodu, co z kolei będzie przez jakiś czas uniemożliwiać jazdę. Regeneracja maglownic niestety nie zawsze oznacza to samo, ponieważ wiele warsztatów perfidnie żeruje na niewiedzy kierowców, przeprowadzając tylko wymianę uszczelniaczy. Czasami i ta czynność nie jest wykonana poprawnie, a to z kolei będzie skutkować ponowną awarią i wiązać się z poniesieniem dodatkowych kosztów.

Jaka jest trwałość i co powoduje zużycie przekładni kierowniczej?

Czasami mogą się zdarzyć nawet przypadki zużycia maglownic w samochodach o przebiegu kilkudziesięciu tys. kilometrów. W sytuacji wystąpienia zużycia przy nawet niższych przebiegach, układy często wymieniano w ramach gwarancji lub w akcji naprawczej. Jaki zatem powinien być spodziewany przebieg? Przekładnie kierownicze są przewidziane na cały okres eksploatacji auta. W praktyce jest to około 200–300 tys. km przebiegu (czasami dobre konstrukcje wytrzymują nawet 400 tys. km i więcej).

Przekładnie są narażone na częste przeciążenia w postaci uderzeń, które pochodzą od przeszkód znajdujących się na drogach. Najbardziej niszczycielskie działanie mają nierówności na zakręcie. Gdy koła są skręcone, a dodatkowo dochodzi pionowa siła, przekładnie kierownicze zużywają się znacznie szybciej (np. w trakcie szybkiego najeżdżania na krawężnik na skręconych kołach). Do szybszego zużycia dochodzi też dzięki bardzo częstemu kręceniu kołami w miejscu i stosowaniu dużych kół (szczególnie opon niskoprofilowych). Wówczas opona nie tłumi dostatecznie nierówności, które przenoszą się w większym stopniu na maglownicę, a w trakcie skręcania na postoju niewielka ilość gumy profilu opony nie działa jak tłumik dla mechanizmu.

Wymiana czy regeneracja maglownicy?

Część osób zadaje sobie to pytanie. Niestety, jak się okazuje, wymiana maglownicy na nową przeważnie wiąże się z bardzo dużym wydatkiem (odwiedziny w autoryzowanym serwisie okazałyby się jeszcze droższym przedsięwzięciem). Wobec takiej sytuacji tylko sporadycznie kierowcy decydują się na montaż nowych części. Dla większości osób lepszą opcją jest regeneracja przekładni kierowniczych. Kierowcy mogą od razu zamówić przekładnię regenerowaną i w zamian oddać dotychczasową.

Można też oddać maglownicę do regeneracji (wydatek usługi będzie zależny od tego, w jakim stanie dostarczona zostanie przekładnia). Jeśli regeneracja będzie się ograniczać jedynie do kasowania luzów, usługa wyjdzie nieco taniej niż przy objawach uszkodzenia, takich jak np. wycieki. Poniesione koszta są także zależne od rodzaju demontażu. Jeżeli nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokonać demontażu urządzenia, do ceny powinniśmy doliczyć kilkaset złotych za demontaż i montaż. Oczywiście wiele zależy od łatwości i czasu potrzebnego na przeprowadzenie całej operacji. Jeżeli nie mamy właściwych umiejętności, dobrze jest zlecić to zadanie warsztatowi wykonującemu regenerację.

Skutki jazdy z uszkodzoną przekładnią kierowniczą

Jeżdżenie z uszkodzoną przekładnią kierowniczą jest bardzo niebezpieczne, dlatego że może dojść do zablokowania kół w jednej pozycji lub utracie możliwości skręcania. To z kolei może mieć bezpośredni wpływ na wypadek drogowy.

W przypadku występowania pierwszych objawów uszkodzenia, warto natychmiast reagować i nie czekać, bo potem może być znacznie gorzej i tym samym bardziej niebezpiecznie. Jakie są zatem objawy uszkodzenia przekładni kierowniczych? Są to m.in.:

  • wyciek oleju hydraulicznego;
  • zanik wspomagania;
  • zacięcia, luzy i stuki;
  • szarpanie kierownicą.

Jeśli podejrzewasz jedną z wymienionych powyżej usterek, odwiedź dobry warsztat, który dokona szczegółowej diagnozy.

#regeneracja maglownic

Previous Post

Next Post

Comments

  1. Skup aut Warszawa
    12 maja 2022 - 10:30

    Dzięki za fajny wpis na pewno się przyda. Będziemy wracać częściej. Pozdrowienia.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *