Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Nadciąga zima – jakie opony ma Twój samochód?

8 września 2020 AutoFanatyk 0 Comments

Jeśli ciągle jeszcze jeździsz na letnich oponach – doradzamy szybką zmianę, poniżej o oponach nowych i używanych, sezonowych i całorocznych.

Ostatnie zimy nie obfitowały w opady śniegu. Inaczej oczywiście wygląda to w terenach górzystych, inaczej na nizinach. Można by się zastanawiać, czy wobec tego w ogóle warto wymieniać opony. Śnieg niekoniecznie spadnie, natomiast cały czas trzeba liczyć się ze spadkami temperatury poniżej zera w okresie jesienno-zimowym. Nie należy ryzykować jazdy na letnich oponach po oblodzonej jezdni.

W naszym państwie nie ma obecnie obowiązku wymiany opon, zdrowy rozsądek podpowiada jednak taką konieczność. Jeżeli wybierasz się zimą za granicę, koniecznie sprawdź jakie przepisy obowiązują w krajach, przez które będziesz przejeżdżać. Może się okazać, że oprócz opon zimowych potrzebujesz też łańcuchów albo opon kolcowanych. Te ostatnie są w Polsce zabronione (wyjątek stanowią rajdy samochodowe – wymagana jest zgoda właściciela dróg).. Natomiast używanie łańcuchów jest dozwolone, gdy wymagają tego warunki pogodowe lub obowiązkowe np. dla ciężarówek – wskazują na to znaki drogowe.

Nowe opony

Jeśli decydujesz się na kupno nowych opon, masz do wyboru cieszące się zdecydowanie lepszą opinią produkty europejskie, i tańsze – wytwarzane w Chinach. Najlepsze i najdroższe opony z tzw. najwyższej półki to domena Europy. Jednak produkty dla mniej zamożnych już tak bardzo nie różnią się jakością – różnią się za to ceną. Osoby z mniej zasobnym portfelem wybierając produkt chiński, otrzymują często jakość porównywalną do starszych modeli europejskich, które na starym kontynencie nie są już produkowane. Trzeba zaznaczyć, że ogumienie produkcji chińskiej jest przeważnie twardsze – bardziej wytrzymałe, ale z gorszą przyczepnością na mokrej nawierzchni.

Każda opona dopuszczona do sprzedaży w Unii Europejskiej musi mieć odpowiednią homologację i oznaczenia. Obowiązujące normy są takie same dla wszystkich – bez względu na kraj pochodzenia. Kupujący ma możliwość zapoznania się z informacją o cechach produktu. Opona ma dwa oznaczenia literowe (od najlepszej A do najgorszej G). Jedna oznacza opór toczenia (wiąże się z nim szybkość spalania paliwa), druga – przyczepność. Trzeci współczynnik podawany jest w decybelach – oznacza poziom hałasu.

Opony używane

Wielu kierowców wybiera ciągle ze względów oszczędnościowych opony używane. Oczywiście nikt nie jeździ ciągle z nowym kompletem, więc kiedy po raz kolejny wyciągasz swoje zimowe opony, też trzeba je dokładnie obejrzeć. Właściwie należy to zrobić przed odłożeniem ogumienia do garażu czy innego miejsca przechowywania.

Na co zwrócić uwagę przy oględzinach używanej opony?

  1. Przede wszystkim sprawdzamy, czy nie ma żadnych uszkodzeń – to od razu dyskwalifikuje.
  2. Druga sprawa to bieżnik. W Polsce dopuszczalna jego głębokość to 1,6 mm. Doradza się jednak w przypadku opon letnich nie schodzić poniżej 3 mm, a w przypadku zimowych – 4 mm.

Najlepiej wybierać używane opony renomowanych marek, do których masz zaufanie.

Zmiana koła zimą na drodze nie należy do rzeczy łatwych. Firma Gliński-Hol oferuje taką usługę.

Przechowywanie

  1. Ważnym aspektem są warunki w jakich ogumienie jest przechowywane. Pierwszym krokiem po zdjęciu opon lub całych kół powinno być dokładne ich umycie. Kiedy wszystkie zanieczyszczenia zostaną usunięte, można ocenić, czy opona nadaje się do dalszego użytkowania. Jeżeli bieżnik jest starty, ale opona nie jest uszkodzona, można zastosować tzw. bieżnikowanie, ale jest to opłacalne głównie w przypadku samochodów ciężarowych.
  2. Jeśli stwierdzisz, że opona sprawdzi się podczas kolejnego sezonu, zastosuj na niej środek konserwujący (zgodnie z instrukcją) i pozostaw do całkowitego wyschnięcia. Przechowywane wraz z oponą felgi aluminiowe, po umyciu także powinny być zakonserwowane i wypolerowane.
  3. Suche opony najlepiej jest włożyć w specjalne worki lub pokrowce. Do przechowywania można wykorzystać haki (do całych kół), stojaki lub regały.
  4. Opony ustawiamy w pozycji pionowej i co jakiś czas obracamy. Koła można ułożyć jedno na drugim na gładkiej powierzchni.

Najlepiej składować opony w pomieszczeniu. Mieszance gumowej nie służy długotrwałe przebywanie na mrozie ani w pobliżu źródeł ciepła

 

Kiedy nie chcesz zmieniać opon…

Pamiętaj, że letnie ogumienie twardnieje pod wpływem niskiej temperatury i traci swoją przyczepność. Nie sprawdzi się na oblodzonej ani zaśnieżonej jezdni. Dlatego wymiana jest zalecana już przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza.

Z kolei opony zimowe nie mają dobrej przyczepności latem na mokrej drodze, szybciej się też zużywają.

Producenci proponują opony całoroczne, które mają zapewnić bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Rozwiązanie to może być dobre dla kierowców, którzy mało jeżdżą np. stalą, dobrze odśnieżoną trasą do szkoły albo pracy. Produkt całoroczny nie zapewni takiego dostosowania do panujących na drodze warunków, jak przeznaczony do użytkowania sezonowego.

Mamy nadzieję, że zawsze stawiasz na miejscu bezpieczeństwo własne i osób z Tobą podróżujących. Dobrze przygotuj się do jeżdżenia zimą, a w razie ewentualnych kłopotów na drodze, które mogą się przytrafić najbardziej przezornemu kierowcy, skontaktuj się z pomocą drogową.

#opony#zima

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *