Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów? – praktyczne porady

18 września 2017 AutoFanatyk 0 Comments

Podczas kursu przygotowującego do zdobycia uprawnień potrzebnych do kierowania samochodem uczestnicy mają za zadanie nie tylko opanować materiał teoretyczny. Znajomość przepisów ruchu drogowego, znaków i tego, co powinno się zrobić w określonej sytuacji to jedno. Praktyka to jednak już całkiem inna bajka, gdyż dopiero wówczas okazuje się, jak niewiele jeszcze potrafimy i ile drogi przed nami.

Szansa na zdanie egzaminu i zdobycie prawa jazdy rośnie oczywiście wraz z naszymi postępami, a jak wiadomo ludzie uczą się w różnym tempie. Jedni manewrowanie za kółkiem samochodu maja we krwi, inni muszą poważnie wysilić swoje ciało i umysł, by podołać postawionemu sobie wyzwaniu i bezpiecznie móc poruszać się w ruchu drogowym. Niektórych umiejętności nie nabędziemy jednak na kursie…

Dlaczego nie potrafimy jeździć ze skrzynią automatyczną?

Gdy na kursie przygotowującym nas do zdobycia prawa jazdy wsiadamy po raz pierwszy do samochodu, widzimy, że wyposażony jest on w manualną skrzynię biegów. Podczas nauki poznawaliśmy teorię korzystania z tego typu przekładni, więc nie może być przecież inaczej, prawda? Udając się na egzamin także mamy świadomość, że na miejscu będzie czekał nas test za kółkiem modelu wyposażonego w taką skrzynię biegów. Ciekawostką jest, że Amerykanie mogą zdawać taki egzamin w dowolnym aucie – nawet należącym do kogoś z rodziny, niezależnie jak przenoszony jest w nim napęd. Automatyczna przekładnia jest wygodniejsza i nie angażuje tak uwagi zestresowanego zdającego, więc teoretycznie jest mu łatwiej uzyskać pozytywny wynik podczas sprawdzania jego umiejętności. Polak bardzo często nie tylko nie umie korzystać z automatu, ale i… boi się go kupować. Odstraszająco działają tu zapewne informacje na temat kosztów serwisu w razie awarii takiej skrzyni oraz teoretycznie wyższego spalania. Mamy zatem pewien paradoks, gdyż jazda jest tu łatwiejsza, ale jednocześnie wydaje się bardziej skomplikowana niż przy użyciu za każdym przełożeniem sprzęgła.

Duży problem – proste rozwiązanie

Posiadanie w swoim aucie automatycznej skrzyni biegów to ogromny komfort zarówno dla tych, którzy poruszają się autem w cyklu miejskim, jak i na dalszych trasach. Nie ma tu sprzęgła, więc lewa noga cały czas odpoczywa, a kolejne biegi zmieniane są płynnie i szybciej niż jest to w stanie zrobić człowiek. Innowacja ta, jest efektem połączenia wielu skomplikowanych mechanizmów… których obsługa ogranicza się dla kierowcy do naprawdę dziecinnie łatwych czynności. Mimo to wielu kierowców popełnia notoryczne błędy podczas jazdy ze skrzynią automatyczną, co przyczynia się znacznie do przyspieszenia jej zużycia, a więc i większych kosztów utrzymania samochodu. Wystarczy jednak kilka prostych reguł, które włączymy do grona swoich nawyków, aby sprostać temu wyzwaniu.

Jak jeździć ze skrzynią automatyczną?

By zakosztować komfortu związanego z jazdą autem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów, trzeba przyswoić sobie wiedzę, mówiącą że:
– wszelkie zmiany pozycji dźwigni na przekładni powinny być robione tylko podczas całkowitego zatrzymania pojazdu,
– zbyt gwałtowne przełączenie z tryby D na P (i to podczas jazdy) jest w stanie w jednej chwili zniszczyć mechanizm skrzyni, nie mówiąc już o tym że doprowadzi do bardzo gwałtownego hamowania,
– tryb N nie służy do dojeżdżania do skrzyżowań, na których pali się czerwone światło, tylko do swobodnego przetaczania samochodu (w niektórych typach skrzyń automatycznych można też holować na nim pojazd),
– zasada ze zmianą biegów podczas toczenia dotyczy również pozycji R, czyli biegu wstecznego,
– zmiany biegów dokonujemy zawsze na wciśniętym hamulcu,
– stojąc na światłach nie wrzucamy luzu,
– zabronione jest jednoczesne wciskanie hamulca i gazu (chyba, że chcemy szybko zmienić skrzynię biegów na nową).

O porady eksperta zapytaj AutoTesto.pl

#automat#skrzynia biegów

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *