Jak prawidłowo korzystać z automatycznej skrzyni biegów?
14 listopada 2018 AutoFanatyk 4 komentarze
Automatyczna skrzynia biegów ułatwia jazdę, czyni ją bezpieczniejszą i wygodniejszą – nie angażuje uwagi kierowcy w zakresie zmieniania biegów. Nie każdy kierowca decyduje się jednak na to rozwiązanie – wielu z nich uważa, że automatyczna skrzynia biegów ma niską żywotność, a jej naprawa jest kosztowna. Tymczasem prawidłowe korzystanie ze zautomatyzowanej skrzyni biegów sprawia, że konstrukcja przez długi czas pozostaje w dobrym stanie, a jej eksploatacja jest nie tylko wygodna, ale i opłacalna.
Rodzaje automatycznej skrzyni biegów a sposób obsługi
To, jak należy korzystać z automatycznej skrzyni biegów, zależy przede wszystkim od konkretnego rozwiązania konstrukcyjnego zastosowanego w naszym pojeździe. Jeśli chodzi o skrzynie kwalifikowane jako ,,automaty”, wyróżniamy aż 4 popularne typy tych urządzeń:
- bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów – bywa porównywana pod względem zasady działania do rowerowych przerzutek, charakterystyczna dla wybranych marek;
- ATM, czyli zautomatyzowana manualna skrzynia biegów – kierowca zmienia biegi za pomocą drążka, ale nie musi do tego celu używać sprzęgła;
- DTC, inaczej dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów – posiada dwa sprzęgła (dla biegów nieparzystych oraz parzystych) sterowane automatycznie, dopuszcza możliwość samodzielnej zmiany biegów;
- tradycyjna automatyczna skrzynia biegów – w pełni zautomatyzowana, stosowana głównie w samochodach bardzo wysokiej klasy i najnowszych modelach.
Umiejętne korzystanie z trybów jako podstawa prawidłowej jazdy
Główną przyczyną awarii ,,automatów” jest jazda na niedostosowanym do warunków trybie. Podstawy prawidłowego korzystania z automatycznej skrzyni biegów są zatem bardzo proste i opierają się na znajomości trybów urządzenia.
Przeznaczenie poszczególnych trybów
Automatyczne skrzynie biegów wyposażone są w 6 następujących trybów:
- park (P) – należy go stosować tylko, jeżeli całkowicie zatrzymaliśmy auto. Tryb ten włącza się po zatrzymaniu, ale jeszcze przed zgaszeniem silnika.
- reverse (R) – odpowiednik biegu wstecznego. Zanim włączymy ten tryb, powinniśmy zatrzymać pojazd.
- neutral (N) – tryb wykorzystywany podczas awaryjnych sytuacji (pchanie auta, holowanie). Pod żadnym względem nie powinien być używany w trakcie standardowej jazdy.
- drive (D) – tryb jazdy do przodu. Powinien zostać wybrany w momencie, gdy pojazd jeszcze pozostaje unieruchomiony.
- low (L) – tryb z blokadą 1. biegu. Służy do bardzo wolnej jazdy, jest też przydatny podczas ruszania obciążonym samochodem.
- snow (S) – tryb, w którym automatycznie używany jest 1 lub 2 bieg. Sprawdza się w czasie jazdy po śliskiej nawierzchni lub w trakcie zjazdów ze wzniesienia.
Praktyczne wskazówki
Zawsze pamiętajmy o zasadzie, która mówi, żeby nie gasić silnika w innym trybie niż P. Tryby D oraz R wybierajmy po unieruchomieniu auta – nie powinniśmy ,,iść na skróty” i wybierać tych ustawień, kiedy auto jeszcze się toczy. Kiedy parkujemy na wzniesieniu, zaciągajmy hamulec pomocniczy – pamiętajmy, że w tym przypadku tryb P nie wystarczy. Samochód holujmy zawsze mając włączony tryb N. Poprośmy osobę holującą, aby nie przekraczała prędkości 40 km/h i robiła postoje co 15 km (holowanie bardzo negatywnie wpływa na kondycję automatycznej skrzyni biegów). Jeśli mamy taką możliwość, zamiast holowania wybierzmy lawetę.
Dodatkowe zalecenia w zakresie korzystania z automatycznej skrzyni biegów
Unikajmy gwałtownej jazdy, szczególnie zaś – intensywnego naciskania na pedał gazu. Automatyczne skrzynie biegów, zwłaszcza te wyposażone w przekładnie CVT, nie lubią szybkich wzrostów prędkości. Unikajmy też ruszania z jednoczesnym naciskaniem na hamulec (chyba, że nasz samochód wyposażony jest w system launch control).
Pamiętajmy też o regularnym serwisowaniu samochodu, uzupełnianiu oleju przekładniowego i poza okresowymi kontrolami starajmy się także samodzielnie czuwać nad stanem naszej skrzyni biegów (słuchajmy dźwięków wydawanych przez silnik, zwłaszcza w czasie jazdy po nierównościach). Pamiętajmy, że wybrane elementy (np. poduszki skrzyni biegów) zużywają się w naturalny sposób i wymagają wymiany. Postarajmy się też inwestować w części samochodowe ze sprawdzonego sklepu.
Autorami tekstu są specjaliści ze sklepu motochemia.pl – motoryzacyjnego sklepu z akcesoriami, kosmetykami oraz częściami samochodowymi.
Wtryskinowak.pl
14 listopada 2018 - 19:49
Automatyczna skrzynia biegów to nie lada wyzwanie dla kogoś kto od początku jeździł na manualnej. Post bardzo fajnie napisany.
Tomek
19 listopada 2018 - 10:42
Bardzo ciekawy wpis! Sam jestem zwolennikiem skrzyni automatycznej, mimo że póki co jeżdże na skrzyni manualnej 🙂
Assistance Warszawa
16 grudnia 2018 - 16:38
Fajne podejście to tego typu tematu 🙂 Taka ilość czytelników tylko to potwierdza. Pozdrowienia 🙂
Cartech
7 stycznia 2019 - 10:01
Preferuję automatyczną skrzynię biegów, dla mnie to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie.