Jak działa tarcza sprzęgła?
15 czerwca 2018 AutoFanatyk 1 Comment
Tarcza sprzęgła jest elementem sprzęgła umożliwiającym nie tylko na ruszenie z miejsca, ale również zmianę biegów czy zatrzymanie danego pojazdu bez wyłączenia silnika. Tarcza sprzęgła pozwala także na bardzo sprawne przeniesienie momentu obrotowego.
Do najbardziej podstawowych elementów budowy sprzęgła należy zaliczyć tarczę nośną, a także piastę. Warto wiedzieć, że piasta jest osadzona na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów, który z kolei nadaje właściwą prędkość obrotową kołom pojazdu. Tarcza nośna jest elementem pokrytym odpowiednimi okładzinami ciernym zwiększającymi jej przyczepność w trakcie zmiany biegów.
Tarcza sprzęgła – wymiana oraz zasady działania
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zmiana biegów będzie możliwa po wciśnięciu pedału sprzęgła, wtedy docisk sprzęgła zostaje odciągnięty od tarczy, a później nastąpi rozłączenie napędu. Kierowca po ustawieniu właściwego biegu zwalnia pedał sprzęgła, co spowoduje ponowne dociśnięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Warto wiedzieć, że gdyby nie okładziny cierne, którymi jest pokryta tarcza, w trakcie zmiany biegów ślizgałaby się ona po kole zamachowym doprowadzając do zjawiska nazywanego ślizgającym się sprzęgłem. Powoduje ono nie tylko niszczenie docisku sprzęgła, ale również koła zamachowego, w znacznej większości przypadków jest wynikiem wytarcia okładzin ciernych. Przy okazji objawia się zdecydowanym zmniejszeniem komfortu jazdy, przez utrudnione zmienianie biegów, a także trudności z przyspieszeniem. Zużyte wykładziny sprawią, że śruby, które są zamontowane w tarczy rysują koło zamachowe, a także docisk, uszkadzając je. Warto mieć świadomość, że w krótkim czasie może to doprowadzić do konieczności wymiany tarczy sprzęgła, a także koła zamachowego, którego kupienie nie jest tanie.
Regeneracja tarczy sprzęgła
Warto mieć świadomość, że znacznie tańszą alternatywą dla wymiany sprzęgła, koła zapasowego czy tarczy dociskowej sprzęgła jest ich regeneracja. Regeneracja w przypadku tarczy sprzęgła polega nie tylko na wymianie przetartych okładzin ciernych, ale także uregulowaniu sprężyn tarczowych, które pod pod wpływem temperatury i działań mechanicznych również ulegają zużyciu. Osoby, które podejmą decyzję o regeneracji tarczy sprzęgła powinny bardzo dokładnie przeanalizować koszty, gdyż może okazać się, że nowa tarcza sprzęgła będzie minimalnie droższa od regeneracji starej.
Bardzo często okazuje się także, że wymienienie okładzin ciernych może nie wystarczyć oraz regeneracja umożliwi jedynie na bardzo krótkie przedłużenie jej żywotności. Warto także wiedzieć, że prócz przetarcia okładzin ciernych bardzo ważną rolę odgrywa także stopień zużycia całej tarczy, wpływ na to ma jazda na półsprzęgle oraz sposób jazdy danego kierowcy. Ponadto nadmierne zużycie okładzin sprzęgła może być spowodowane porywczym oraz gwałtownym wciskaniem, a następnie puszczanym pedałem sprzęgła. Powoduje to wydzielaniem się nadmiernej ilości ciepła w trakcie zmiany biegów. Może to także wpłynąć na palenia okładzin ciernych tarczy, a w rezultacie do spalenia sprzęgła.
Regeneracja kół dwumaoswych
16 grudnia 2018 - 02:13
Polecamy regeneracje tarczy w naszej firmie 😉 Regenerujemy również koła dwumasowe, maglownice i sprzęgła hydrokinetyczne. Może jakiś artykuł na temat regenerowanych części?