Instalacja LPG? Tanio czy dobrze?
11 listopada 2016 AutoFanatyk 0 Comments
Chcesz założyć w swoim aucie instalację gazową? Chcesz jeździć oszczędnie, to zrozumiałe. Pomyśl jednak, czy zakładać tanią czy dobrą instalację? Która nie narazi cię na dodatkowe koszty napraw?
Nie da się ukryć, że instalacja gazowa w samochodzie przynosi nie lada oszczędności. Dla wielu Polaków LPG jest jedynym rozsądnym wyjściem, pozwalającym na zaoszczędzenie kosztów dojazdu do pracy, zmniejszenie kosztów wyjazdów wakacyjnych, bliższych i dalszych podróży. W praktyce montaż instalacji LPG najlepiej powierzyć specjalistom, którzy pośród tysięcy możliwych kombinacji wybiorą tą najlepszą dla Ciebie.
Dobór zestawu
W większości przypadków, oferowane w sprzedaży gotowe zestawy, dobrane przez doświadczonych gazowników, doskonale się sprawdzają w poszczególnych modelach pojazdów. Niestety, producenci gazowych układów zasilania nie przygotowują swoich kompletów, pozostawiając możliwość stworzenia zestawu w rękach gazownika. Typowy zestaw to sterownik. parownik, wtryskiwacze, butla oraz przewody, złączki, wlew gazu i zawory. Na działanie instalacji ma wpływ nie tylko poprawny montaż, ale też jakość wtryskiwaczy paliwa, oraz wydajność parownika. Auta, które posiadają bardziej wymagający układ zasilania i nowej generacji układ autodiagnostyczny wpływ na działanie instalacji ma też odpowiedni dobór sterownika LPG. Stąd warsztaty, zajmujące się montażem instalacji LPG proponują klientowi najbardziej optymalny dla niego zestaw.
Cena, a w niej co?
Wpływ na cenę instalacji ma koszt parownika i listwa wtryskiwaczy. Może być tanio, ale wydajność i żywotność instalacji staje pod znakiem zapytania. Aby założyć taką instalację, wystarczy dobrać najtańszy parownik, najtańszą listwę wtryskiwaczy, której trwałość nie będzie najwyższych lotów, najtańsze przewody gazowe i prosty sterownik LPG. Aby było tanio, można zrezygnować z dodatkowych elementów, wspomagających działanie instalacji. Takich, których zadaniem jest wspomaganie działania instalacji oraz ochrona elektroniki i silnika. Czytasz ze zrozumieniem? Instalacja podziała rok, dwa… a potem? Potem nikt nie będzie w stanie odkryć, gdzie leży przyczyna ciągłych awarii.
Dobra instalacja kosztuje
Dobra instalacja może kosztować kilka razy więcej. Można dodać dodatkowy parownik. Albo parownik z zapasem, niwelując ryzyko jazdy na ubogiej mieszance. Podzespoły wydajnej instalacji same powinny być wydajne, bez względu na to, czy jeździsz spokojnie, czy głównie poza miastem. Dzięki temu unikniesz awarii silnika, a zwłaszcza głowicy. Również wtryskiwacze powinny być odpowiednio wydajne i trwałe. Najtańsze wystarczają 15 do 30 tysięcy kilometrów, co nie oszałamia żywotnością, prawda?
Decydując się na instalację LPG w samochodzie, nie stawiaj tylko na cenę. Mówi się, że niska cena to niska jakość, a w przypadku instalacji LPG to prawda. Wybór powinien być dokładnie przemyślany, a chęć zaoszczędzenia na instalacji nie powinna zagłuszyć zdroworozsądkowych propozycji montera w serwisie, w którym zakładasz instalację.
Dowiedz się, o co zapytać mechanika przed montażem
Sprawdź, jaka jest maksymalna wydajność proponowanego parownika? Może jednak lepiej założyć bardziej wydajny, przez co poprawią się osiągi auta? Dowiedz się, jaka jest przewidywana trwałość parownika, może trzeba zamontować dwa. Dowiedz się, jaki model wtryskiwaczy będzie zamontowany? Jak często będziesz musiał wymieniać filtry i jak często trzeba będzie serwisować instalację? Ile benzyny będzie zużywać twoje auto jeżdżące na gazie? Jaką otrzymasz gwarancję na cały zestaw i jego poszczególne elementy? Gdzie możesz naprawiać instalację? Tylko tam, gdzie ją zamontowałeś, czy może w sieci warsztatów rozmieszczonych po całym kraju.
Autor artykułu Artykuł przygotował Serwis samochodowy Autokorbas z Wysogotowa koło Poznania specjalizujący się w montażu klimatyzacji, samochodowych instalacji gazowych i mechanice samochodowej. |