Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Do czego służył gaźnik w samochodzie?

23 listopada 2021 AutoFanatyk 0 Comments

[REKLAMA]

Gaźnik to urządzenie, które obecnie znajdziesz niemal wyłącznie w samochodach zabytkowych. Służy do tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i tłoczenia jej do kolejnych segmentów silnika. Dowiedz się więcej o jego historii i zasadzie działania.

Kiedy pojawiły się pierwsze gaźniki?

Historia powstania i rozwoju gaźnika jest równie długa i burzliwa jak dzieje całej motoryzacji. Jego wynalazcą jest Gottlieb Deimler, który opracował go w XIX wieku. Wiele firm próbowało rozwijać tę koncepcję. Wśród bardziej znanych naśladowców warto wymienić marki GSP, Pierburg czy Topran. Żadna firma nie odniosła jednak w tej dziedzinie takiego sukcesu, jak francuski producent Solex.

Czym wyróżniały się gaźniki Solex?

Gaźnik marki Solex opatentowany został w 1910 roku. Przyczyniło się do tego dwóch francuskich inżynierów – Marcel Menesson oraz Maurice Goudard. Wtedy nikt nie przypuszczał, że będzie to początek wielkiego sukcesu. Francuskie gaźniki okazały się jednak bardzo wydajne. Błyskawicznie trafiły do aut takich producentów, jak Alfa Romeo, BMW, Mercedes-Benz, Porsche i Volkswagen. Przez kolejne kilkadziesiąt lat prowadzono prace związane z ich rozwojem.

Dlaczego gaźniki straciły na popularności?

Po kilkudziesięciu latach powszechnego stosowania gaźniki zostały zastąpione przez mechanizm wtrysku bezpośredniego. Pierwszy układ wtryskowy w samochodzie osobowym pojawił się dopiero w 1954 roku. Zastosowano go w modelu Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, którego nazwa („mewie skrzydło”) nawiązywała do drzwi otwierających się pionowo.

Za co odpowiada gaźnik?

Zadaniem gaźnika jest wytworzenie mieszanki powietrzno-paliwowej, która trafia do cylindrów. Tam ulega spalaniu, generując energię napędzającą pojazd. Choć zasada funkcjonowania gaźnika wydaje się nieskomplikowana, jego praca jest uzależniona od sprawnego działania kilku elementów. Najważniejsze z nich to komora pływakowa z przepustnicą i gardziel.

Jak działa gaźnik?

W komorze pływakowej znajduje się ramię pływaka z zaworem iglicowym. Zapobiega on przelaniu się paliwa ze zbiornika do gardzieli. Aby silnik mógł pracować, benzyna musi zostać wyssana z dyszy. Im mocniej naciska się pedał gazu, tym więcej powietrza i paliwa dostaje się do gardzieli. Taka mieszanka trafia do kolektora ssącego, a następnie do cylindra, gdzie ulega spaleniu. W wyniku reakcji popychany jest wał korbowy, a energia pochodząca z mieszanki wprawia pojazd w ruch. Działanie gaźnika oparte jest na zasadach hydrodynamiki, m.in. prawa Bernoulliego, pozwalającego na wytworzenie podciśnienia i efektywne zasysanie paliwa ze zbiornika.

Jak unowocześniano gaźniki?

Aby gaźnik mógł działać sprawnie, kolejne modele wyposażano w dodatkowe akcesoria. Wspomagały one pracę silnika. Były to m.in. urządzenie wzbogacające, pompka przyspieszająca i urządzenie kompensacyjne. Dzięki tym modułom możliwe było zachowanie stałego składu mieszanki i odpowiednio szybkie jej wzbogacenie podczas gwałtownego przyspieszania oraz pracy na „zimnym silniku”.

Gdzie szukać gaźników do klasycznych aut?

Jako doświadczony kierowca z pewnością wiesz, że awarie silnika, zwłaszcza w starszych samochodach, to normalna sprawa. Szykujesz się na zlot miłośników old- lub youngtimerów i właśnie zdarzyła Ci się awaria silnika? Nic nie szkodzi! Zajrzyj na stronę sklepu Garbus. Znajdziesz tam gaźniki Solex oraz szereg innych podzespołów, np.

  • elementy układu wydechowego i silnika,
  • części elektryczne i blacharskie.

Przekonaj się, że są istnieją miejsca, w których króluje miłość do prawdziwej motoryzacji. Sprawdź bogatą ofertę sklepu i postaw na atrakcyjne ceny, fachową obsługę oraz liczne promocje.

Ze sklepem garbus.pl poradzisz sobie z każdą awarią!

#gaźnik

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *