Czy wiesz, kiedy czas zmienić opony? A może stawiasz na wielosezonowe?
22 października 2016 AutoFanatyk 0 Comments
Niewielu kierowców potrafi chociaż w przybliżeniu określić czas na zmianę opon na zimowe. Najczęściej uzależnia się wymianę od miesiąca, a nie od temperatur panujących. Tak więc, wymieniamy opony w listopadzie bo to już czas, bez względu na to, że temperatury nie schodzą poniżej 7 stopni Celsjusza.
Wielu naszych rodaków jako czas na zmianę opon wybiera konkretny miesiąc, na przykład październik, listopad lub grudzień. Niewielu zastanawia się, czy temperatury, jakie panują w danym miesiącu mają wpływ na zużycie opon zimowych. Są też tacy, którzy opony zmieniają dopiero wówczas, gdy spadnie pierwszy śnieg, co zdaniem specjalistów, również nie jest prawidłowym terminem, bo jest już wówczas nieco za późno. Wszak opony zimowe mają chronić kierowców właśnie przed niebezpieczną jazdą po śniegu. Tymczasem opony powinno zmieniać się na zimowe wówczas, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza.
Opony wielosezonowe – hit ostatnich lat
Wielu użytkowników decyduje się na opony wielosezonowe, rezygnując z dwóch kompletów ogumienia. Przyczyną ich popularności stają się łagodne stosunkowo zimy i zwykłe zapominalstwo, dzięki któremu nie trzeba pamiętać o zmianie opon. Na pewni stanowi to również oszczędność czasu. Nie trzeba stać w kolejkach, nie trzeba płacić co pól roku za zmianę opon czy za przechowanie kompletu.
Opony całoroczne stanowią jakby połączenie rozwiązań stosowanych w oponach typowo letnich i zimowych. Opony letnie przeznaczone są do jazdy po suchej lub mokrej nawierzchni, mają gładki bieżnik, szerokie rowki odprowadzające wodę. Odporne na wysokie temperatury, nie zagrozi im rozgrzany asfalt. W oponie zimowe struktura jest porowata, a bieżnik ma odprowadzać duże ilości błota pośniegowego i śniegu. Lamele na oponie mają złapać jak najwięcej śniegu i go odprowadzi spod koła. Guma użyta do produkcji jest dosyć miękka, równocześnie odporna na niskie temperatury. Nie twardnieje pod wpływem niskich temperatur.
Jak coś jest do wszystkiego, to jest do …
Opony całoroczne to kompromis. Mniej lamel odprowadzających śnieg, czyli gorzej radzi sobie na śniegu, miękka mieszanka, czyli szybciej ściera się latem. Opony całoroczne lepiej sprawdzą się podczas gwałtownego hamowania niż opony letnie, natomiast gorej niż zimowe. Konkludując, opony całoroczne nie są najlepszą opcją i ochroną bezpieczeństwa na drodze.
Użytkownicy opon wielosezonowych powinni pamiętać o samodzielnej kontroli ciśnienia w kołach. Odpowiednie ciśnienie to poprawa bezpieczeństwa jazdy, zwiększenie przyczepności, skrócenie drogi hamowania i zmniejszenie ryzyka pęknięcia opony. Odpowiednie ciśnienie wydłuża też trwałość opony, a jazda na oponach posiadających odpowiednią wartość ciśnienia staje się bardziej ekonomiczna i bardziej ekologiczna. Nieprawidłowe cienienie w oponach rozpoznać można po szybszym zużywaniu się bieżnika. Zbyt niskie powoduje, że bieżnik zużywa się przy zewnętrznych krawędziach, a zbyt wysokie w jego środkowej części.
Są opony na zimę i opony na lato. Przystosowane i przygotowane do temperatur, warunków atmosferycznych. Tutaj nie ma co cudować, bezpieczeństwo, rozważny kierowca i bezpieczny samochód to najważniejsze.
Autor artykułu: Artykuł został przygotowany przez firmę POA-BOJAN z Łodzi zajmującą się pomocą drogową i transportem aut: http://pomocdrogowa.i-lodz.pl |