Awaryjne odpalanie samochodu
13 stycznia 2021 Material zewnetrzny 2 komentarze
Posiadasz samochód? Jeśli tak, jest wysoce prawdopodobne, że przydarzyła Ci się sytuacja, kiedy silnik Twojego auta po prostu odmówił posłuszeństwa i nie można było go odpalić. Jest to jedna z najbardziej irytujących usterek, ponieważ bez wizyty u mechanika trudno ustalić, co jest jej przyczyną – zwłaszcza, że powodów może być wiele. Omówmy najczęstsze z nich i sprawdźmy, jak można sobie poradzić z takim problemem.
Dlaczego samochód nie odpala?
Być może znasz ten dźwięk, gdy przekręcasz kluczyk w stacyjce, a silnik Twojego auta jakby chciał odpalić jednka nic się nie dzieje. Dusi się, krztusi i dławi – zupełnie bez skutku, a Ty tracisz już powoli nadzieję, że zdążysz gdziekolwiek na czas. Nie ma nic bardziej denerwującego, zwłaszcza jeżeli śpieszysz się rano do pracy lub szkoły. Na szczęście jest kilka powtarzalnych awarii, które mogą powodować taki stan rzeczy i z częścią z nich możesz sobie poradzić samodzielnie.
Częstymi przyczynami problemu są awarie układu zapłonowego albo paliwowego. Już banalny brak prądu (rozładowany akumulator) może sprawić, że nie uda Ci się uruchomić Twojego auta. Kolejnym powodem może być przepalenie jednego z bezpieczników, np. odpowiedzialnego za uruchomienie pompy paliwa. W obydwu przypadkach nie ruszysz się z miejsca, jeżeli nie naładujesz akumulatora lub nie wymienisz bezpiecznika.
Pompie paliwa należy poświęcić tutaj nieco więcej uwagi. W wypadku, gdy nie pomaga wymiana bezpiecznika, możliwe, że problemem jest awaria przekaźnika pompy. Niestety tego typu awarii nie jesteśmy w stanie naprawić od ręki i konieczna będzie wizyta u mechanika.
Innym, często występującym powodem problemów z odpaleniem silnika jest zapowietrzenie się układu doprowadzania paliwa. Przyczyną jest wtedy zwykle nieszczelny lub przyblokowany zaworek zwrotny. To co możemy zrobić w takiej sytuacji, to spróbowanie przeciągnięcia nieco czasu zapłonu (do kilkunastu sekund), uchylając jednocześnie przepustnicę.
Jeśli układ paliwowy jest sprawny, pozostaje nam jeszcze sprawdzić zapłon. Tutaj powinniśmy sprawdzić działanie przewodów zapłonowych i świec. W tym celu wykręcamy świecę i przykładamy ją z wpiętym przewodem zapłonowym do masy silnika. Jeżeli na świecy zobaczymy iskrę, to oznacza, że z zapłonem jest wszystko w porządku. W przeciwnym wypadku warto jeszcze zdjąć przewód ze świecy i sprawdzić przeskok iskry między świecą a końcówką kabla zapłonowego. Jeśli iskra jest – świeca jest do wymiany. Jeżeli nie – prawdopodobnie mamy do czynienia z poważniejszą usterką, czyli np. z uszkodzeniem cewki albo nawet sterownika silnika.
Jak poradzić sobie z awarią?
Nie wszyscy znamy się na budowie silnika i sposobie działania samochodu. Natomiast większość z nas potrzebuje auta, by na czas dotrzeć do pracy, szkoły lub na ważne spotkanie. Co robić w sytuacji, gdy przydarzy nam się awaria? Nieoceniona może się okazać pomoc fachowców, np. z pomocakumulatorowa.pl. Nie tylko przyjadą na miejsce zdarzenia i od ręki wymienią akumulator, ale również bezpłatnie dokonają montażu i przeglądu instalacji w pojeździe (w tym rozrusznika).
Ubezpieczenie auta UK
26 stycznia 2021 - 10:39
Dobry temat na styczeń!
Pomoc drogowa PIT-STOP
13 lutego 2021 - 12:54
Dlatego zawsze warto więc mieć pod ręką komplet dobrych kabli do akumulatora, a w krytycznych sytuacjach numer do sprawdzonej pomocy drogowej. Awarie mogą zdarzyć się w każdym pojeździe, nie tylko w starszych samochodach. I oczywiście zgodnie z prawem Murphiego zdarzają się najczęściej wtedy, kiedy akurat się gdzieś spieszymy i bardzo zależy nam na czasie, albo w środku nocy kiedy na zewnątrz jest minus 15 stopni 🙂