Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Kontrolowanie płynów eksploatacyjnych w samochodzie

17 października 2016 AutoFanatyk 0 Comments

[REKLAMA]

Bez regularnej kontroli płynów hamulcowych w samochodzie trudno utrzymać auto w należytej kulturze technicznej i pełnej sprawności, a przecież, od stanu hamulców czy akumulatora zależy bezpieczeństwo jazdy.

Aby cieszyć się bezawaryjną jazdą, bez niespodzianek spowodowanych niskimi temperaturami, warto regularnie sprawdzać stan płynów w układzie hamulcowym, w akumulatorze, spryskiwaczu i wspomaganiu kierownicy. Taka kontrola nie jest skomplikowana, nie jest czasochłonna, a pozwala szybciutko wyłapać wszelkie nieprawidłowości.

Dla bezpieczeństwa na drodze – sprawdzaj płyn hamulcowy

Układ hamulcowy wymaga dosyć częstych kontroli poziomu i stanu płynu. Zbiorniczek, umieszczony w komorze silnika, tuż pod przednią szybą pozwala na stosunkowo łatwy dostęp. Jak sprawdzić poziom płynu? Odkręć pokrywkę i sprawdź, czy poziom płynu sięga do oznaczonego na zbiorniczku poziomu maksymalnego. Jeśli płynu brakuje, koniecznie uzupełnij niedobór. Płyn hamulcowy kupisz nie tylko w sklepach motoryzacyjnych, ale też na każdej stacji paliw czy w supermarkecie. Na pojemniku  płynem powinno znajdować się oznaczenie DOT-3 lub większe. Dlaczego? To oznaczenie pokazuje temperaturę parowania, a im wyższa wartości, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że płyn zagotuje się podczas wielokrotnego, ostrego hamowania. Należy też zwrócić  uwagę na to, aby nie mieszać ze sobą różnego rodzaju płynów.

Dolewając płyn zadbaj o to, by nie dostała się do niego woda. Nie dolewaj go w czasie deszczu pod gołym niebem. Woda ma niższą temperaturę wrzenia niż płyn hamulcowy, co oznacza, że w szczelnym układzie będzie krążyła para wodna, uniemożliwiając prawidłową pracę hamulców. Jeśli obserwujesz w swoim aucie tendencję do ciągłych ubytków płynu hamulcowego, udaj się do serwisu. Ubytki płynu mogą oznaczać przeciek, a to już poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników samochodu.

Akumulator i jego wydajność

Samodzielnie możesz też kontrolować akumulator. Akumulatory bezobsługowe to takie, które nie mają otworów na wieczku. Tutaj nie bardzo jest co sprawdzać. Jeśli jednak twój akumulator ma otwory na wieczku, powinieneś co jakiś czas skontrolować jego stan. Pokrywki, zabezpieczające poszczególne cele możesz odkręcić lub podważyć, na przykład śrubokrętem. Płyn w celach powinien sięgać maksymalnego, oznaczonego na podziałce poziomu. Braki płynu uzupełnia się wodą destylowaną, która nie zawiera zanieczyszczeń powodujących korozję. Sukcesywnie powinieneś uzupełnić każde ogniwo akumulatora. Pamiętaj, aby zachować ostrożność podczas tej czynności, gdyż w akumulatorze znajduje się kwas, którym możesz się poparzyć. Szczególnie uważaj na skórę i oczy, ale opryskane kwasem ubrania również nie będą się już nadawały do noszenia.

Układ wspomagania kierownicy

Kolejnym układem w którym koniecznie musisz skontrolować poziom płynu jest układ wspomagania kierownicy. Również on bezawaryjnie i bezproblemowo działa dzięki obecności płynu, którego pojemnik znajdziesz również w komorze silnika. Rozpoznasz go po napisie “power steering”. Ewentualne niedobory uzupełnij. Płyn do układu kierowniczego możesz kupić na stacji benzynowej lub w supermarkecie, nie musisz poszukiwać sklepu motoryzacyjnego.

Spryskiwacze i inne drobiazgi

Nie zapominaj również o kontroli płynu do spryskiwaczy. Nie ma kierowcy, który lubi być zaskoczony brakiem płynu wówczas, gdy jest najbardziej potrzebny, na przykład w czasie mżawki. Zbiornik znajduje się w komorze silnika, oznaczony jest rysunkiem przedniej szyby. Zdejmij pokrywkę, zajrzyj do środka i uzupełnij płyn. Nie musisz tutaj przejmować się tym, że wymieszasz dwa różne płyny, chociaż nie uzupełniaj niedoborów wodą. Musisz jedynie pamiętać, aby zimą nie dolewać płynu letniego, co grozi zamarznięciem płynu w przewodach i ich uszkodzeniem. Uważaj też, aby nie pomylić zbiorniczka spryskiwaczy ze zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodniczego, bo podobna pomyłka może skończyć się tragicznie dla silnika.

Jak widać, kontrola podstawowych płynów eksploatacyjnych twojego auta jest stosunkowo prosta. Nie zajmuje też dużo czasu, a brak płynu w układzie hamulcowym czy kierowniczym stanowić może poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Wydajność akumulatora obniży brak wody, co może mieć istotne znaczenie zimą, a o braku płynu w spryskiwaczach podczas mokrej pogody może się wypowiedzieć każdy poirytowany złą widocznością kierowca.

Autor artykułu:
Artykuł przygotował Auto Serwis Premium Przemysław Kamiński z Kowal koło Gdańska.
#płyn hamulcowy#płyny eksploatacyjne

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *