Blog motoryzacyjny, samochody, motoryzacja, super auta, tuning

Jak dobrać rozmiar opon zimowych?

19 października 2018 AutoFanatyk

Spread the love

Wybór odpowiedniego rozmiaru opony jest bardzo ważny i na większe odstępstwa od wytycznych producenta samochodu pozwolić sobie nie można. Konsekwencje dobrania złych opon skutkować bowiem mogą zmianą geometrii zawieszenia, układu kierowniczego, uszkodzeniem nadwozia czy nieprawidłowym działaniem systemów ABS, ESP, ASR i TCS. Niewłaściwie dobrane ogumienie ma więc negatywny wpływ na bezpieczeństwo. Jak zatem znaleźć właściwe opony zimowe do swojego samochodu?

Jak znaleźć informacje o prawidłowym rozmiarze opony?

Znalezienie informacji o prawidłowym rozmiarze opon nie jest trudne. Najprościej przyjrzeć się ogumieniu, na którym aktualnie porusza się pojazd. Na przykład, jeśli są to opony zimowe r15 195/65, oznacza to, że średnica ich felgi to 15 cali, szerokość opony 195, a profil 65. Natomiast opony zimowe r16 205/55 to średnica felgi 16, szerokość 205 i profil 55.

Ta zasada jest dobra, jeśli mamy gwarancję, że na takich oponach samochód opuścił fabrykę lub autoryzowany serwis. Przy zakupie auta z drugiej ręki, należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania i osobiście sprawdzić, w jakim rozmiarze opony kupić. Informacje te znajdować się powinny w instrukcji obsługi lub na fabrycznej naklejce (wnęka drzwi kierowcy, klapka wlewu paliwa, wnęka bagażnika).

Co istotne, większość producentów samochodów do jednego auta homologuje kilka rozmiarów felg, a co się z tym wiąże również i opon. Nie brak kierowców, którzy zamiast ogumienia o rozmiarze 17 cali stawiają na opony zimowe r18, co może się przełożyć na większy komfort jazdy. Ważne natomiast, aby takie zmiany były dokonywane z głową i dostosowane do możliwości samochodu. Trudno wyobrazić sobie bowiem Golfa z mało dynamicznym silnikiem 1.4, który ma opony zimowe r17. Oczywiście to możliwe, ale nie ma większego sensu, gdyż taka zmiana tylko „zamuli” auto. Przełoży się też na wyższe koszta, których większość kierowców chce przecież uniknąć.

Indeksy prędkości i nośności

Poza średnicą, profilem czy szerokością przy wyborze należy zwrócić uwagę na indeksy prędkości i nośności. Niedopuszczalne jest przekraczanie tych wartości, co może mieć wpływ na zmianę parametrów technicznych ogumienia, a nawet ich mechanicznego uszkodzenia.

Ważny jest też wiek opon, który można odczytać z numeru DOT ogumienia. Na boku każdej z opon znajdują się bowiem wygrawerowane litery DOT potwierdzające, że opona spełnia warunki amerykańskiej normy. Po nich następuje ciąg 11 lub 12 znaków literowych i cyfrowych. Trzy ostatnie znaki (do 2000 r.) lub cztery ostatnie znaki (po 2000 r.) odnoszą się do tygodnia i roku produkcji opony. Na przykład 2510 oznacza, że oponę wyprodukowano w 25 tygodniu 2010 roku.

W tym miejscu warto zauważyć, że zgodnie z wytycznymi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, opony przeznaczone na sprzedaż mogą być magazynowane w ściśle określonych warunkach do 3 lat od daty produkcji.

Hałaśliwość opon

Na koniec przyjrzeć się trzeba jeszcze hałaśliwości opon. O poziomie tego parametru informują dodawane do opon etykiety. Poziom hałasu mierzony jest w decybelach. Najcichsze opony oznaczane są jedną falą przy ikonie głośnika. Dwiema oznacza się ogumienie z wynikiem wyższym o ok. 3 dB, a trzema opony hałasujące najbardziej. Warto przy tym pamiętać, że opony zimowe ze względu na bieżnik z lamelami generują większy hałas od opon letnich.

#opona#rozmiar

Previous Post

Next Post

Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *